Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.
Min bil har nu slängt in sig i limp mode. Från början förstod jag inte alls vad som hände, den slutade svara på gas. Startade om och det fungerade felfritt igen. Sen hamnade den i limp mode oftare, och nu är den i limp mode konstant. Hoppar igång ibland när man tex står vid ett rödljus och kör iväg. Och fungerar då i ca 5 min max.

Som sagt den ger inga felkoder alls på obd läsare och inga lampor tänds på instrumentpanelen.

Det enda som jag märkt av är att de oftast luktar bensin när man parkerar bilen efteråt..som att de är läckage. Men hittar inga läckor under heller. Blir inte riktigt klok på detta.

Jag vet att gasspjället ofta är felet på denna modell, så har den tanken med i bakhuvudet med.

Men hoppas på att hitta något övrigt fel som ej innebär byta gasspjäll (då de behöver kodas om i databoxen om jag förstått det hela rätt?)

Mvh
En just nu ledsen(strandsatt) volvoägare😂
Har inte ägt den super länge. Så har ej bytt det själv.
Men när jag la mig och kolla under så såg inte filtret super nytt ut.. så det tänker jag byta oavsett.
Kan det vara så simpelt som att filtret orsakar limp Home mode också? (Aldrig fått det på någon bil tidigare, så en ny upplevelse)
Har hänt mig ett par gånger, så nog kan det hända har i och försig en diesel och bilen har startat bra för att sedan gått i limp home vid belastning, då har inte soppan räckt till. Fick dålig soppa en gång så jag var tvungen att byta 2 gånger på 120 mil (1 tank) Byt filter och prova om det fungerar, billigt enkelt och skall antagligen ändå göras om det inte ser så frächt ut. Därmed inte sagt att det är ditt problem det finns mycket som kan jävlas.
dieselkenneth skrev: ons 02 sep 2020, 20:45 Har hänt mig ett par gånger, så nog kan det hända har i och försig en diesel och bilen har startat bra för att sedan gått i limp home vid belastning, då har inte soppan räckt till. Fick dålig soppa en gång så jag var tvungen att byta 2 gånger på 120 mil (1 tank) Byt filter och prova om det fungerar, billigt enkelt och skall antagligen ändå göras om det inte ser så frächt ut. Därmed inte sagt att det är ditt problem det finns mycket som kan jävlas.
Jo finns mycket som kan orsaka det vad jag förstått efter lite googlande. Så testar gärna de billigare sakerna först. Såg även att främre lambdan var orsaken för någon. Så köpa en sån och ett filter kanske inte är så dumt ☺️
klacken skrev: tor 03 sep 2020, 06:05 Vad läser du felkoder med? Borde nog hitta kod med rätt läsare
Jo hörde av en kompis att vissa Volvo koder ej syns i alla läsare. Så får åka till en verkstad sen iaf för att kolla koder.

Oavsett så ska jag byta bränslefilter först borde komma imorgon :)
Nu har jag bytt bränslefilter och bilen känns tystare och stabilare. Men fortfarande limp mode.

Den är trög startad. Tar 3-4 försök att få igång den när motorn är kall. Vad kan det bero på?
Tändstift? (Har iaf kollat alla tändspolar och de är schyssta. Men hade inga nya stift hemma så valde att ej kolla på dem nu)

Kan de vara LMM?

Ska få tag i någon med en felkodsläsare för Volvo med för att kunna få fram alla felkoder som jag en ser

Fint scenario som visar hur fel en avgift kan sl&a[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Volv[…]

Tack för alla input, kanon! ;-) Bytte ut re[…]

Ja det var original. du kan annars prova des[…]