Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mortimer
Hej på er alla allvetare

Efter mycket om och men är beslutet nu taget att byta bil och då blir det en V90.

Kravspec:
Max 300tkr
Modellår 2019
T4
Helst inte över 2000mil/12mån i trafik
Selekt bil
Teknikpaket 90(bl.a navigator och parkeringskamera)
Ej tonade rutor
Ej svart eller vit (helst grå/silver)
Dragkrok (går ju dock att pruta till sig vid order)
Helst en bil som finns i södra sverige(Göteborg som övre gräns)
Köp från bilhandlare

Nedan bil, saknar den något som man "måste"/bör ha ?
Vet det framkommit i annan tråd att Intellisafe surround BLIS är att rekommendera men det finns på väldigt få bilar i min kategori

https://www.blocket.se/annons/skane/vol ... e/90473136
Användarvisningsbild
av Magnus-B
Ingen big deal egentligen men den saknar delläder som jag känner är trevligare än heltyg om man inte vill ha helläder.
Skatten är väl lite högre på den i nåt år till.
Körlägesväljaren är väl en trevlig sak att ha.

Kör V90 my18

Användarvisningsbild
av fjohan82
Nu är den annonsen borta...
av mortimer
Bilen såldes tidigare idag fick jag besked om från säljaren jag haft kontakt med.
av Haggee
Hejsan. Är oxå sugen på att köpa en v90 T4 2018/2019, max 6 000 mil, med Inscription paketet. Ni som har v90 T4 hur är bilen? Hur går den? Dricker den olja? Nåt man ska titta extra noga på?
av Xanthopteryx
Baserat på D4 och dricka olja så... Vår dricker tamejfanken inte en milliliter!
Oljemätaren rör sig i princip 0 på ett år, cirka 1.500-2.000 mil.
av mortimer
Jag kan kort inflika kring mitt köp.
Fick loss en V90 Momentum SE T4 MY2019 Selektbil med ca 2650mil på mätaren(som den rullat under 20mån) i den urläckra färgen Musselblå för 302tkr inkl vinterdäck och delelektrisk dragkrok. Har huunit köra 70mil ocb bekanta mig någorlunda med bilen och alla teknikaliteter med den o även dragit min husvagn en vända.
Snäll blandad körning och en del Eco körning så drar den knappt 0.75l/mil. Tanken var nästan full när jag fick bilen så tankade för första gången häromdagen.
Oljeförbrukning är för tidigt att säga för min del, men centerdisplayen visar Ok/rätt nivå på oljan.
Sett över bilen överlag; justerat däcktryck och kalibrerat, laddat batterierna med min ctek laddare, kört värmaren 2ggr m.m..
Bilen överlag går mjukt och fint, den känns en del större i fronten/över huven jämfört med min tidigare V70 2011
av Haggee
Xanthopteryx skrev: ons 02 sep 2020, 21:46 Baserat på D4 och dricka olja så... Vår dricker tamejfanken inte en milliliter!
Oljemätaren rör sig i princip 0 på ett år, cirka 1.500-2.000 mil.
Hade en V70 D4 med 10700 mil på mätaren den drack inte nå olja heller. Men av erfarenhet av Volvos bensinare både 2.4 och 2.5T så vet jag att de dricker olja. Det är just detta som gör mig orolig att bilen ska sluka 0.5 liter var 100 mil
av Haggee
mortimer skrev: ons 02 sep 2020, 22:24 Jag kan kort inflika kring mitt köp.
Fick loss en V90 Momentum SE T4 MY2019 Selektbil med ca 2650mil på mätaren(som den rullat under 20mån) i den urläckra färgen Musselblå för 302tkr inkl vinterdäck och delelektrisk dragkrok. Har huunit köra 70mil ocb bekanta mig någorlunda med bilen och alla teknikaliteter med den o även dragit min husvagn en vända.
Snäll blandad körning och en del Eco körning så drar den knappt 0.75l/mil. Tanken var nästan full när jag fick bilen så tankade för första gången häromdagen.
Oljeförbrukning är för tidigt att säga för min del, men centerdisplayen visar Ok/rätt nivå på oljan.
Sett över bilen överlag; justerat däcktryck och kalibrerat, laddat batterierna med min ctek laddare, kört värmaren 2ggr m.m..
Bilen överlag går mjukt och fint, den känns en del större i fronten/över huven jämfört med min tidigare V70 2011
Räcker T4 motorn för bilens vikt? När du skriver ok/rätt nivå menar du då att oljenivån inte har rört på sig eller har den rört på sig men fortfarande i ok nivå att bilen inte varnar om låg olja. Hörde av pst på rejmes att första 100-150milen på en ny bensinare Är inkörning för motorn o då kan bilen sluka olja upp emot 1.5 liter sa han.
EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]

Låter lite lurigt.

Stereo byte

Jag har satt in en eftermarknadsstereo i en V70, m[…]

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]