Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvo745glt
jag har 2 över liggande kammar...det är en 745 glt års 89..B234F 2,3 16 valve..när du tittar under kammarna ser du ju fjädrar..det är dom jag menar...det finns ingen komp i bilen när man drar på starten..kamremen hade inga större skador...men balans remmen hade lagt sig under den...det rasslade inte när jag drog på starten,den var jätte tyst...
av lennart lundberg
Hej igen!

Du har säkert rätt om att du ser fjädrarna. Det var över 15 år sen jag hade sådan motor. Minnet sviker lite ibland.
Men, du har ett problem med toppen förmodligen krökta ventiler som Adde skrev vilket gör att den måste bort från motorn för fixas till eller bytas. Det är en hel del jobb och en verkstadshandbok över din motor är bra att ha till hands. Bl.a. så ska kamaxelhuset limmas mot cylinderlocket och där får du beskrivning om detta och mycket annat.

Lycka till.
Lennart 960
av volvo745glt
jo,man ser dom...men konstigt att bara ventilerna på avgas sidan slutat fundera..dom står i uppet läge hela tiden..man kanske kan få igång dom,jag vet inte...

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]