Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Lämnade in min V70 för att grenröret satt löst, Bilia i Malmö sa då att en bult hade gått av och att de är tvungna att borra ut den.
Efter att ha haft bilen inlämnad i 4 dagar hör dom av sig och säger att dom inte kan borra ut den utan att ta av topplocket och det kommer kosta minst 30000 kronor.

Är detta rimligt?
Vet ni någon bra verkstad i Malmö/skåne som klarar av detta jobbet billigare?

Väldigt tacksam för svar och förslag
Det är väl trångt och jäkligt där, "fin" verkstad så kanske ingen som är van vid att använda en svets.
Landa till på några "på hörnet" verkstäder och fråga om det är något dom vill ta sig på istället är ett förslag.

Har du lust så ta en bild så vi kan se hur långt in den är avbruten.
Ta in några priser och skicka tillbaka till de om de du fått. Du lär ju inte få lägre pris men bilia är f-n inte kloka ibland. Hade hört med Fosie bilverkstad, speedy och ströms med
Prissättningen tyder på att de inte vill ha jobbet...

Troligtvis har TS inte maskinskadeförsäkring som täcker, även om det finns något bolag som eventuellt fortfarande skulle ha kvar skydd. Därmed är det dyrt på riktigt.

Hör med andra verkstäder. Det hade jag gjort.

Jag lyckades vrida av ett tändstift på en 940 jag hade. Jag vet att det finns de som kan borra ur ett sådant med topplocket kvar, men min lösning var att ta bort topplocket själv och därmed enkelt kunna borra ut. Kostnaden för mig var i princip en topplockspackning och ny kamrem -- samt en helicoil. Nu är det jobbigare att göra på V70 MY12 -- men inte 30.000:- jobbigare.
Att Bilia vill ta av toppen handlar om att de vill kunna garantera att inte förstöra något. Att svetsa och greja medför risker som en allbilsverkstad inte skulle ta ansvar för utan bara säga "hoppsan, det gick sönder" och sen står kunden där med lång näsa.
Jag är väldig tacksam för alla svar.
Jag ska kolla med några andra verkstäder så klart, Jag har en AD verkstad som inte ligger långt från mig som fixade min bränslepump för 1700 kronor när bilia ville ha 10000 för det jobbet.
Anledningen till att jag lämnade in den till bilia denna gången var att dom sa att det skulle kosta 4500 kronor för att byta hela grenrörspackningen och jag orkade inte leta runt. Dom sa även att om dom måste borra ut en bult så landar det runt 11000 kronor.

Men det blev ju inte 11000 som sagt.
På min hade två bultar gått av några millimeter inne i toppen.
känner verkstadschefen på lokala Volvo väl.
Han sa att om de behövde lyfta toppen, så skulle det gå på ca 25000 kr.
Men de lyckades till slut få bort båda på något sätt utan att ta bort toppen och det gick på 9000kr totalt.
Det tog dem några dagar att lösa problemet , men jag var nöjd.
PapaDragon skev:
Anledningen till att jag lämnade in den till bilia denna gången var att dom sa att det skulle kosta 4500 kronor för att byta hela grenrörspackningen och jag orkade inte leta runt. Dom sa även att om dom måste borra ut en bult så landar det runt 11000 kronor.
Slut citat.
(Om detta är hela sanningen)

Ja, och en skruv måste borras ur =11000kr.
Du har fått ett pris.
Och nu har verkstaden har missbedömt arbetet. Så toppen måste ut - för att skruven måste borras ur....
Ibland måste man stå för vad man själv sagt, även om man ångrar det så in i he.
Hur skulle du förstått att 11000 var orimligt billigt?

Förklara, att hadde du fått pris på 30000 så skulle du ha tagit in flera verkstäders prisuppgifter.
Men det är svårt nu när ni påbörjat jobbet och bilen inte är körbar.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]