Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
lennarte skrev: mån 31 aug 2020, 06:40
Lucif3r skrev:Ska man köpa något är det väl likabra att köpa nått man kan nyttja fullt ut. Eller är det bara jag som resonerar så?
Joo jag håller med om det, men det kan "slå" åt andra hållet också. Har man ett bra släp och byter bil kan man helt plötsligt stå med ett släp man lnte får använda alls.
Har man BE-kort uppstår aldrig problemet.
Användarvisningsbild
av frasse4
Fast man kan fortfarande hamna i situationen att man bara får köra sitt släp i 40 km/h oavsett om man har BE-körkort om man byter till en mindre bil.
Användarvisningsbild
av lennarte
VolvoB20 skrev:
lennarte skrev: mån 31 aug 2020, 06:40
Lucif3r skrev:Ska man köpa något är det väl likabra att köpa nått man kan nyttja fullt ut. Eller är det bara jag som resonerar så?
Joo jag håller med om det, men det kan "slå" åt andra hållet också. Har man ett bra släp och byter bil kan man helt plötsligt stå med ett släp man lnte får använda alls.
Har man BE-kort uppstår aldrig problemet.
Släpvagnar utan broms är problem att köra laglig med. Kompisen har ansvar för ett gemensamt släp på den gatan han bor på. När det blev för dyrt att laga bestämdes det att ett nytt släp skulle inhandlas. Det blev ett släp utan broms (skilde ungefär 1000 kr per person i inköp). Alla var nöjda med detta ända tills en av dom "åkte fast". Det visade sig att endast 2 av "medlemmarna" kunde köra 80 km lastat, så nu hyr dom släp för längre transporter. En av dom har köpt ett eget (bromsat) släp
Användarvisningsbild
av Lucif3r
lennarte skrev:

Mjao, fast och andra sidan om man har ett bra släp så tycker jag väl man borde kika på den potentiella nya bilen om den får dra det eller inte, och utgå från det. Alternativt kan man väl sälja släpet och köpa ett annat, mer lämpligt, släp för den nya bilen.
Heck, jag har inget släp och har bara behövt släp ett fåtal gånger(tror jag använt dragkroken, som jag köpte och monterade+reggade själv, 3 gånger på V70in :D), men ändå kikar jag på saker såsom hur mycket bilen potentiellt får dra. Man vet ju aldrig vad som händer i framtiden :-)

Skulle det hända att jag kom över en bil jag verkligen vill ha, men som inte får dra tillräckligt, så skulle nog iaf jag se till att ha en andra-bil som kan dra(en gammal skattefri volvo t ex ;) )... Fast jag har ju litet lyxigt iom. att jag faktiskt har utrymme för flera bilar - vilket jag är fullt medveten om att många inte har. MEN och andra sidan, har man inte utrymmet så springer man nog inte och köper sig ett släp heller. :P
av Wizzman
Man behöver inte vara så rädd för underhållet på ett bromsat släp. Vi har ett 950kg-släp (med kåpa) från 1993 i familjen, som vi ägt i minst 15 år och det används ganska ofta. Bromsarna var iordninggjorda när vi köpte det och vi har inte behövt göra något mer än att vi justerat dem i samband med att vi bytt hjullager "bara för att...".

Ett boggiesläp kräver dock lite mer underhåll och det tycker jag bara att man ska köpa om man behöver lastkapaciteten. Vi har ett 2700kg-släp också, där blir ju boggie nödvändigt.

Det finns ett obromsat släp med "byggskivemått" också i familjen och visst är det smidigt när man bara ska köra nåt lätt, men som enda släp, nja...

Fundera på om du verkligen inte ska köpa ett lite större släp om du ändå ska köpa nytt och har en så pass stor budget. 325x150 cm är en trevlig storlek på flak som gör det enklare att hämta byggmaterial, lasta en fyrhjuling eller vad det nu är som behövs utan att för den delen bli klumpigt.
av MickeM
Problemet jag har med bromsarna, är att det ofta är fastfruset i en bromstrumma när man använder den på vintern. Den används ganska ofta och det är mycket irriterande.

Justera bromsar inför besiktning varannat år,
Smörja lite typ var 4år, eller byta delar var 10år eller så, är väl inget problem.
Men fastfruset stör mig. Fälgen blir ful av släggbankande, men men.

Jodå, det är rätt justerat, kärvar inte och parkeras utan dragen handbroms.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
MickeM skrev: tis 01 sep 2020, 07:25 Men fastfruset stör mig. Fälgen blir ful av släggbankande, men men.
Jodå, det är rätt justerat, kärvar inte och parkeras utan dragen handbroms.
Hände mig också ofte förr i tiden när jag backade in släpet och kopplade loss det. Nuförtiden så kör jag frammåt 10 cm efter jag backat in det så jag är säker på att bromsen släppt och backarna ligger fritt. Har aldrig hänt sedan dess.
Användarvisningsbild
av lennarte
MickeM skrev:Problemet jag har med bromsarna, är att det ofta är fastfruset i en bromstrumma när man använder den på vintern. Den används ganska ofta och det är mycket irriterande.
Det kan inte frysa fast med torra belägg. Har haft det problemet med båttrailern förr (även på sommaren). Men sedan jag började köra någon km med handbromsen dragen efter varje gång trailern varit i vatten har det inte varit problem med det. Har ett snöre med en ögla som jag hänger på handbromsen så det "bromsar lite lagom" och kör tills jag inte kan hålla fingrarna på trummorna
Se till att vajrarna löper lätt så hjulen snurrar lätt. Trögar ddet aldrig så lite så ligger backarna mot trumman och står det då och blir fuktigt, kan det vara "kört" nästa gång du ska köra
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag tog bort bromsarna och reggade om mitt släp från bromsat till obromsat 750kg för 4-5 år sedan, det är det bästa jag gjort, så skönt att slippa dessa strulande bromsar.... Jag räknar inte med att köpa någon bil med mindre än 1500kg i tjänstevikt så jag tror inte 40/80km/h är något problem för mig.
Användarvisningsbild
av lennarte
MartinS skrev:Jag tog bort bromsarna och reggade om mitt släp från bromsat till obromsat 750kg för 4-5 år sedan
Då har du ingen handbroms? Eller räcker det att spärra påskjutet? Har nämligen hört att du inte kan regga om från bromsat till obromsat

Nu har jag lyckats hålla igång bilen i[…]

"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Pekar den mot 4-ans tändkabel var annan g&ar[…]

Det här är vad du behöver https://v[…]