Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ScrewedbyV70
Hej !

Jag är engelsktalande så texten är bokstavlig översättning till svenska.

Så jag körde ett halvlångt avstånd och min V70 blev trasig på vägen! Jag gick till mekanikern idag och detta är resultatet. Först visade det ett meddelande som säger "motorn måste stanna omedelbart". Då kändes motorn konstig och också en lukt av gummi från motorn. Jag kommer att lägga upp bilden av vad de tyckte var fel när de letade efter den på mekaniken.

Jag bor i Malmö men bilen är i Hässleholm! Jag har uppmanats att inte köra tillbaka den tills den är lämplig att köra.
Jag vill ha råd om vad jag ska köpa från Biltema, min plan är att köpa delarna där och ta till mekaniker så att han kan fixa det. Jag tror att det blir så mycket billigare!

Jag hoppas att bilen snart kommer igång igen.
Ser fram emot att höra från dig !

Bild
Bilagor
mechanic report.jpg
mechanic report.jpg (163.71 KiB) Visad 2247 gånger
av MickeM
Did you really get a massage in text, about stopping the engine, our just a warninglight?

If you got a textmessage you have a V70N.
Just a warninglight you have a V70I. (First model)

Big diffrence, and both existed during year 2000.

You can buy a new alternator, drivebelt and maby also the belt tensioner on Biltema.

But not the Electronic throttlebody, or VVT actuatorvalve that the faultcodes are about.
Those faultcodes can iluminate the ETS and check-engine light.
(Or/and textmessage, if it is a V70N.)

If the alternator is bad, the red warninglight that looks like a carbattery comes up, and the alternator can also explain the smell of burned rubber. If it i seiced up, so the belt is slipping.

Was there a screaming noice also?
Användarvisningsbild
av ScrewedbyV70
Hej hej !

Tack tack för ditt svar!

Till att börja med var det inget skrikande ljud, men jag stannade och när jag trycker ner kopplingen började ljudet. Bullret stannade inte eftersom vi var tvungna att fortsätta köra och det stannade långsamt och kom inte tillbaka. Jag kände en liten kraftförlust när jag körde, tänkte jag själv, ah skit! något fel haha!

Det kom upp med detta meddelande: (bilden nedan) och en varningslampa i mitten instrumentpanelen. Kontrollpanelen för AC etc var också mycket varm.

Jag vet inte om det är V70N eller V70I men jag tror att det är V70II? När jag tittar på registrering står det: V70 generation P26 2.4T?

Spelar det också någon roll vilken generator jag köper om de alla till v70? Jag ser att det är lite pris annorlunda och många olika. Hur vet man vilken som är den rätta? Är priset bara relativt kvaliteten på byggnad / metall etc eller?

Tack !
// Dom
Skärmavbild 2020-09-01 kl. 08.59.46.png
Skärmavbild 2020-09-01 kl. 08.59.46.png (86.84 KiB) Visad 2199 gånger
av MickeM
Jag skriver på svenska nu:

Du har en V70N. (2001 - 2007)
Det är modellår som betyder någonting. Fordonsår är värdelös information för alla.
V70 =plattform 1, i princip en 850.
V70N = Plattform 2.
(V70II (Plattform 3) kom först 2008)

Det kan skilja mellan första och andra V70 modellen.
Köp till en V70N med årsmodell före 2005.
Efter 2005 är det skillnad på generatorn.
Användarvisningsbild
av ScrewedbyV70
Uppdatering: vi köpte ny generator, drivrem och spännare och mekanikern skulle fixa det åt oss. Igår fick vi ett samtal där de sa att de hade stött på ett problem: ac-kompressorn var het trasig nästan och det hade läkt ut metall, så innan de ens kunde byta måste man spola rent "enligt konstens alla regler" och det kunde inte ens de göra, utan vi skulle behöva ta den till en autoriserad volvo-verkstad. Sedan har vi även problem med gasspjället. Har ni några förslag på hur vi kan komma billigt undan med detta/hur vi kan fixa bättre pris? Mekanikern sa att bara själva ac-kompressorn ligger runt 5-tusen kronor.
Användarvisningsbild
av ScrewedbyV70
hey hey !
Kan du berätta mer om detta kortare bälte? Låter som ett bra alternativ! definitivt mycket billigare!

Så de säger till oss att de inte kan byta generator eftersom de behöver byta kompressor, och de behöver byta kompressor eftersom systemet annars inte har el eller ström? För mig låter detta konstigt och misstänksamt ... Problemet är att min partner pratar med dem, som inte helt förstår vad det är de pratar om.

lol Svåra tider! * ansiktshandflata *
av MickeM
Verkstaden menar att utan ackompressor kan dom inte montera remmen = Ingen generator alstrar ström.
Det är riktigt, MEN:
Man kan montera en kortare rem som inte löper över kompressorns remskivan över huvud taget. Det har redan nämnts.

Man kan också byta frigångslagret på AC kompressorn. (Om det också skurit)
Har själva kompressorn skurit, kan den fortfarande ha remmen kvar, om man kopplar bort magnetkopplingen elektriskt så den inte slår till.
(Eller sätter "AC av" med knappen inne)
Säkert någon säkring man kan ta ur också.

Då står kompressorn stilla, men remskivan kan snurra fritt ändå.
Eftersom verkstaden inte föreslagit det, är sannolikt frigångslagret trasigt också, men det lagret kan bytas relativt enkelt.
(Eller så vill dom inte föreslå det, för då blir det mindre pengar på reparationen)

Alternativt montera en annan kompressor med fungerande frigångslager. Kan vara skuren, det kvittar.
Då skulle i så fall AC kompressorn kunna sitta kvar, och dess remskiva snurra med remmen. Då kan orginal rem användas, men AC kylningen uteblir, givetvis. Den blir då som en bil utan AC. AC kräver fungerande kompressor.

Googla "ac clutch" och läs om funktionen.
Då förstår du sedan.
Användarvisningsbild
av ScrewedbyV70
Hej Hej !
tack för ditt svar ! Super informativt och vi uppskattar det verkligen! :D
Så uppdatera:
Vi har bytt ut Generator, drivrem & spannare och allt fungerar bra. Vi sätter också en gammal kompressor och AC är AV.

Men nu blir AC-panelen (plastdelen) mycket varm. AC är inte påslagen, men det blir fortfarande varmt!

Har du någon aning om varför detta händer?

Kan någon föreslå en bra + billig mekaniker i Malmö för att hjälpa till?
av MickeM
Märkligt.
Det finns inget där bakom som direkt kan alstra någon värme utan att gå sönder nästan omedelbart.

Så här ser klimatpanelen ut bakom ytterskalet:
DSC_0667.jpg
DSC_0667.jpg (444.61 KiB) Visad 1583 gånger
Det kallas CCM på Volvo-språk
Volvo S60 T3 2012 bytesråd

Har nu provkört den men måste säga[…]

Tysta sommardäck V90

Efter en resa på 240mil ner och tillbaka fr[…]

Kan vara så. Värt att tänka p&arin[…]

V50 T5 oljeförbrukning

M1 FS 0W40 är så top-end olja det g&ari[…]