Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Aida
Jag fattar inte heller varför man ska ställa in autoläge på fläkten i olika steg. Är ju feltänk! Isf maxvärde men som tidigare skribent konstaterat så går den ju alltid i det löget sen. Man vill ju ha mkt fläkt för att kyla ut bilen nör man startar fr solig parkering och sen lite fläkt nör det är klart för minskat drag och ljudnivå. Nu för man ändra det manuellt - lite 80-tals feeling!
av AndS
Den maxar ju i autoläge när kylan börjar komma, men fungerar lite annorlunda än t.ex. tidigare V70. Fungerar utan problem i autoläget, inte behöver man peta manuellt med fläkten.
av Primus
Hur fungerar ACn på Volvo? Kan man säga att dels slås ACn på och av och sedan blåser fläkten olika starkt?

Om man då ”bara” höjer fläkten, riskerar man att få för varm luft in i cupén? Eller går ACn i princip hela tiden när den väl slås på? Jag har aldrig full ut fattar hur AC och fläkt samvarierar.
av Xanthopteryx
Finns variabel kompressor och på/av-kompressor. Vet ej vad Volvo har.
Generellt sett så kör kompressorn när evaporatorns temperatur överstiger angivet börvärde (typiskt att den ligger kring 4-7 grader cirkus). Så blri den för varm startar kommpressorn och för kall stängs den av. Tittar jag på min egen hemmakyla (i bostaden) så vid svag drift, när den inte behövs så mycket, så tillåts evaporatorn gå upp till en varmare temperatur om det inte är så varmt inne och fläkten inte behöver jobba på ordentligt.
Sedan samvarierar det såklart med tempen du vill ha inne. Har du hög fläkt men nästan rätt temperatur går kompressorn mer sällan (och därmed har högre temperatur på utblåset än 4-7 grader) medan har du låg fläkt och har varmt inne (jämfört med inställt värde) så kommer kompressorn jobba på för att hålla evaporatorn inom givet intervall.
av Primus
Xanthopteryx skrev: sön 30 aug 2020, 19:22 Finns variabel kompressor och på/av-kompressor. Vet ej vad Volvo har.
Generellt sett så kör kompressorn när evaporatorns temperatur överstiger angivet börvärde (typiskt att den ligger kring 4-7 grader cirkus). Så blri den för varm startar kommpressorn och för kall stängs den av. Tittar jag på min egen hemmakyla (i bostaden) så vid svag drift, när den inte behövs så mycket, så tillåts evaporatorn gå upp till en varmare temperatur om det inte är så varmt inne och fläkten inte behöver jobba på ordentligt.
Sedan samvarierar det såklart med tempen du vill ha inne. Har du hög fläkt men nästan rätt temperatur går kompressorn mer sällan (och därmed har högre temperatur på utblåset än 4-7 grader) medan har du låg fläkt och har varmt inne (jämfört med inställt värde) så kommer kompressorn jobba på för att hålla evaporatorn inom givet intervall.
Det där var väldigt bra och pedagogiskt skrivet. Men frågan är hur Volvos system fungerar? T.ex om de kalibrerat fläkten att gå försiktigare, jobbar då ACn mer istället?
Användarvisningsbild
av frasse4
Jag tror I princip alla tillverkare idag kör med variabel slaglängd på AC-kompressorn. En del kan justera i princip ner till 0 och behöver ingen magnetkopplong, andra kör fortfarande med koppling men kan ändå justera slaglängden.
av Xanthopteryx
Ja du, som sagt, exakt hur Volvo programmerat är omöjligt att få koll på om man inte är inblandad i att skriva programmet.
Sedan spelar ju även luftfuktighet roll ty fuktig luft är svårare att kyla ner jämfört med torr luft, så därmed kan man behöva låta kompressorn jobba hårdare en fuktig dag för att få samma kyla på luften vid given luftgenomströmning.
Komplicerat är det egentligen, och till råga på allt så vill man inte riskera att evaporatorn fryser, och så påverkar utomhustemperaturen då det är jobbigare att bli av med värmen när det är varmt ute och/eller vid svag luftgenomströmning.
Sedan kan det vara som så att fläkten och kompressorn jobbar olika beroende på flera faktorer såsom utetemperatur, innetemperatur, vald temperatur, är det lika på alla platser eller har man valt olika temperaturer, solinstrålning, luftfuktighet, bilens hastighet, ...
Det går att göra hur komplext som helst!
Ta en stektermometer eller annan termometer med en mätprob och peta in i ett av utblåsen i mitten fram och laborera med olika hastigheter på fläkt, temperaturinställningar, väder e.t.c. och se vad du får för temperaturskillnad på utblåset (notera bara att din termometer antagligen inte visar jättenoga så reell temperatur är säkerligen minst en grad fel, kanske mer, och dessutom har den eftersläpning, men det är inte så viktigt om man bara vill se hur det varierar vid olika situationer).
Sätter du en hygrometer där också kommer du se hur luftfuktigheten drar iväg rejält när den kyler och sedan sänks igen när den slutar kyla och sänks än mer allt eftersom systemet torkar upp.
Har satt en termohygrometer med logger på värmepumpen hemma och där går luftfuktigheten upp till 98 procent ungefär när den kyler på ordentligt, och utblåset hamnar på cirka 6-7 grader. Ofta väldigt stabil utblåstemperatur då det är scrollkompressor med variabel hastighet så den behöver inte slå på och av hela tiden som kompressorer alltid gjorde förr i tiden.
Ja, lite nörderi men det är kul och intressant att se hur det varierar (och bra att följa innetempen på distans då jag har husdjur som mår dåligt om det blir för varmt inne, vilket det blir sommartid utan kyla).
av Primus
Både teoretiskt och praktiskt komplext. I äldre bilar blev det ju ingen bra effekt av att ”låsa” fläkten på låg/mediumnivå och sänka tempen. Men kanske nya bilar(Volvo?) har modernare kylanläggning? Det vore ju onekligen en komfortvinst att kunna låsa fläkten på relativt låg nivå och via temperaturreglagen få ut mer kyla. Ska prova med en bra termometer.. :-)

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]