Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stingrey
Jallemet skrev: lör 29 aug 2020, 21:45 Köpte en 2.4t man - 01 med 27000 mil för 19.500:- för 5 år sedan och en 2.5t man - 03 med 18000mil för 20.000:- för 2år sedan.

20-25.000:-, mer ska det inte vara.
Hejsan ok!

Fick svar från ägaren och han sa att i princip allt är utbytt på bilen. Detta skrev han

"Jag köpte bilen för 3år sedan, då hade den gått 21xxx. Då åkte jag på att byta rätt mkt. Belägg runt om och skivor bak. Skivor fram har ja liggandes så de får du med+ ett filterkit med luftfilter, kupefilter och oljefilter.Båda hjullagren fram, en abs givare. Styrled. Sen förra sommarn rasade motorn så den är bytt+att jag gjorde iordning toppen. Så den har vart isärriven och genomgådd med nya packningar. Rengjord vevhusventilation mm. Så de är nu blockpackning, grenrörspackningar, insugspackning. Div oringar. Ny kamremsats byttes. Och olja och filter så jag har kostat på den ca 25.000:- den senaste tiden. Köpte vinterdäcken typ samma veva som den gick sönder. De hade gått 50mil på polarens farsas bil. Bilen är i ett vettigt skick för sin ålder. De är ju en 2.5t med stora motorn så sitter förstärkt fjädring runt om så den går ju stumt och fint efter vägen."
Samt att stereon var utbytt till en Pioneerstereo med Bluetooth/USB/AUX

Mycket som gjorts med bilen vilket gör mig lite tveksam. Men hör gärna vad ni har att säga kring alla reparationer och byten av delar.
Användarvisningsbild
av Jallemet
Låter som den blivit rejält ompysslad MEN den är inte värd mer än vad en köpare är beredd att betala, bilar slits och underhålls men priset sjunker i takt med år och mil.

Är också original-freak så bytt stereo låter inte jättehett.
av MickeM
Texten om bilen övertygade inte mig heller.

Ej orginal stereo är ju värdesänkande, för då fungerar väl inte rattknappar, tex.
Fult också men det är ju betraktarens egna åsikt som räknas.

Jag hade också varit försiktig med en alldeles nyss ombyggd motor.
Och, faktiskt för dom extra delarna,
Det förekommer att egna topprenoveringar inte lyckas 100% med div symptom, och tyvärr KAN ägaren nu därför ha tröttnat och därmed inte byt ut övriga inköpta grejer.
Det kam vara orsaken till varför den säljs "As Is". Och något tråkigt som visar sig senare.
(Konsperarivt, men sådan är jag)

Motoråtgärden är inte värdehöjande, utan en nödvändig reparation. Märk väl.
Inte ens slitdelar utom då kamrem och vevhusventilationen som är bra.

Priset efter att nu ha hört senaste?
Omöjligt att säga utan att ha sett bilen.
Kamrem och ventilationen är bra.
Extra delar är "märkligt".
Övrigt är på negativt listan, faktiskt.

Medel till strax under medelvärde på modellen i fråga ,skulle jag säga.
Användarvisningsbild
av Jallemet
En vanlig 2.4 -04 med 32000 mil som blivit faceliftad till -05.

Fick upp den på marketplace på fb.

Kollar man blocket så går det 13 på dussinet och verkligen i alla prisklasser.
Screenshot_20200830-150846.jpg
Screenshot_20200830-150846.jpg (39.57 KiB) Visad 283 gånger
av efraiem1
Jallemet skrev:En vanlig 2.4 -04 med 32000 mil som blivit faceliftad till -05.

Fick upp den på marketplace på fb.

Kollar man blocket så går det 13 på dussinet och verkligen i alla prisklasser.
Screenshot_20200830-150846.jpg
Vad innebär faceliften tilm 05?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av frasse4
Jag skulle helt klart betala lite mer för en 2.5T istället för en vanlig 2.4, det är väldigt stor skillnad i hur de känns att köra. 2.5T går riktigt fint med automaten också och är inte så törstig som man kan tro, min drog 0,75 l/mil vid pump på långresor och den går väldigt behagligt på motorvägen. Automaten varvar strax under 2000 rpm vid 100 km/h vilket är väldigt lite för bilar av denna generationen.

Vad har du för felkod? Vem har gjort jobbet,[…]

Jag kan inte hjälpa dig i frågan om SIM[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Vol[…]

https://youtu.be/m7fZPE3Uzb8?si=-pNVMgwnROaySKFY