- lör 29 aug 2020, 12:26
Hade aldrig köpt ett släp utan handbroms. Har 2 st, ett 750 kg "vanligt" släp och ett 1800 kg boggie båttrailer. Det där med att backa, bromsen ska ligga på lite när du backar. Det är en fjäder belastning som ska övervinnas och är bromsarna för "tajt" justerade så kan det tröga bakåt. Det märks nästan bara vid tungt lastat, särskilt med boggie. Har för mig jag läst någonstans att det bromsar upp till 20% när du backar. Om man backar ett tomt eller lätt lastat släp är det inte säkert att det bromsar alls, då dragstången inte trycks in alls.
Grannen mitt emot hade ett obromsat släp förut, men bytte i fjor till ett bromsat efter släpet rullade iväg när han lossade det från bilen. Vi bor i en lätt nerför backe och han orkade inte hålla mot. Det kom som väl var inte så långt, stannade mot trottoaren.....
Grannen mitt emot hade ett obromsat släp förut, men bytte i fjor till ett bromsat efter släpet rullade iväg när han lossade det från bilen. Vi bor i en lätt nerför backe och han orkade inte hålla mot. Det kom som väl var inte så långt, stannade mot trottoaren.....
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V