Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av John00133
Tjenare, jag och en kamrat har kommit överens om att vi ska byta bilar med varandra, hans v70 som är 2 år nyare än min (min är en classic v70 00) hans är en v70n 02 som gått färre mil än min. Hans bil har blivit stående av en anledning och det är pga att den inte gick igenom bess med motorlampan, motorlampan ger felkod "P0021" om inte jag minns fel för tillfället och bilen går dåligt på tomgång, han har kikat på det mesta och provat o haft sig men inget har löst problemet, har kollat lite och problemet kan visst komma om man har dåligt med olja i motorn, kan ett oljebyte lösa alla mina problem eller behövs det göras fler felsökningar?

han har sagt att han tror det är impulsgivaren (vevaxelsensorn) som är dålig eller kamaxelgivaren som är kass och jag funderar på att beställa hem dessa för att se om det är dem som kan lösa problemet om inte ett enkelt oljebyte kan lösa mitt problem... några tips?

bifogar en länk till ett annat inlägg i forumet där ett oljebyte löste problemet

viewtopic.php?t=152631

Saker som har blivit testade:

tändspolar
tändstift
kollat så remmen ligger rätt

tack på förhand :D
Användarvisningsbild
av Erik Å
googlar volvo error code p0021: Verkar ju vara vevaxel-, kamaxelgivare eller VVT. Om nu inte kamremmen har hoppat en kugg :-)

https://www.carobdcodes.com/volvo-p0021 ... nk-2.shtml
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
av John00133
Erik Å skrev:googlar volvo error code p0021: Verkar ju vara vevaxel-, kamaxelgivare eller VVT. Om nu inte kamremmen har hoppat en kugg :-)

ja den sidan har jag med kommit till men ser inte vad en lösning kan vara? men ska jag prova och se om det blir någon skillnad om man byter vvt? har ju min gen1 att prova vvt från ifall det kanske blir en skillnad? eller det kanske inte passar från en gen1 på en N? kamaxelgivare från biltema är den något att ha, för isf åker jag bort dit imorgon och köper en och testar och ser, det kanske löser mina problem?

https://www.biltema.se/en-se/car---mc/c ... 2000036537
Användarvisningsbild
av Jallemet
John00133 skrev:
Erik Å skrev:googlar volvo error code p0021: Verkar ju vara vevaxel-, kamaxelgivare eller VVT. Om nu inte kamremmen har hoppat en kugg :-)

så han byter packningen mellan växellådan och motorn? eller vad menar han?
Jag antar att du menar min länk, det verkar som att det var dåligt med olja i växellådan.

Jättekonstigt men kostar inget att kolla.
av John00133
Jallemet skrev: sön 30 aug 2020, 01:07
John00133 skrev:

så han byter packningen mellan växellådan och motorn? eller vad menar han?
Jag antar att du menar min länk, det verkar som att det var dåligt med olja i växellådan.

Jättekonstigt men kostar inget att kolla.

inte lätt när man är trött haha, ja de får vi göra, men de roliga är ju att den bluddrar och har sig är inte trögstartad eller så utan den blub blub bluuuub bluub blub eller hur man nu ska beskriva ett ljud i text haha, det är på tomgången, sen vill den typ dö, hadde vtt problem på min gen1 men den hadde inte den symptomen över huvud taget så vet inte riktigt vad man ska tro...
av MickeM
Växellådsolja kan du glömma som felorsak.

Felkoden, om den är rätt, indikerar fel mellan vev och kamaxeln
VVT drevet sitter på insugskammen på sugmotor.
Kamaxelsensorn på avgaskammen.
Skulle alltså inte ha en susning om hur insugskammen står = knappast VVT som felar.

En turbo däremot, har VVT på avgaskammen.
Eller BÅDA kammarna, beroende på årsmodell.

Överhoppad kamrem skulle märkas över hela registret om den gick så dåligt på tomgång tycker jag. Men omöjligt är det inte.

Vev eller kamaxelsensorn är möjligt.

Om vi bortser från felkoden, som kan vara fel.

Börja med att kolla så alla slangar är hela.
B.l.a till vevhusventilationen.

En 2002 kan ha ETM gasspjället, speciellt om det är en sugmotor. När dom blir dåliga och/eller skitiga drabbas tomgång först. Men då snarare bara låg tomgång.

LMM är möjligt, speciellt om det sitter ett öppet luftfilter.

Motoroljan ska vara full av bensin för att ge dom symptomen. Mycket tveksamt.
Det både känns med fingrarna och stinker om sådan olja. Därefter ska man fundera över orsaken till att oljan blivit sådan
Senast redigerad av 1 MickeM, redigerad totalt 0 gånger.
av John00133
MickeM skrev:Växellådsolja kan du glömma som felorsak.

Motoroljan ska vara full av bensin för att ge dom symptomen. Mycket tveksamt.
Det både känns med fingrarna och stinker om sådan olja. Därefter ska man fundera över orsaken till att oljan blivit sådan.

Börja med att kolla så alla slangar är hela.
B.l.a till vevhusventilationen.

En 2002 kan ha ETM gasspjället, speciellt om det är en sugmotor. När dom blir dåliga och/eller skitiga drabbas tomgång först. Men då snarare bara låg tomgång.

Felkoden, om den är rätt, indikerar fel mellan vev och kamaxeln
VVT drevet sitter på insugskammen på sugmotor.
Kamaxelsensorn på avgaskammen.
Skulle alltså inte ha en susning om hur insugskammen står = knappast VVT som felar.

En turbo däremot, har VVT på avgaskammen.
Eller BÅDA kammarna, beroende på årsmodell.

Överhoppad kamrem skulle märkas över hela registret om den gick så dåligt på tomgång tycker jag. Men omöjligt är det inte.

Vev eller kamaxelsensorn är möjligt.
vi har kikat lite i dag och det är vtt drevet på insugsidan som glappar, så antagligen där felet ligger, har tänkt skaffa ett bättre beg och testa med för att se om problemet blir löst annars så får vi kika vidare vad ev fel kan vara...
av MickeM
Att dom glappar ut och in ger inga symptom i sig.
Då är det slitet. Antagligen glappar 7 av 10 numera. Oljeläckage brukar vara vanligaste felet.

Men, skulle det fastna i max avancerade läget, går den nog märkligt på tomgång. Det är helt klart. Se över ventilen som styr VVT innan det drevet lossas. Betydligt vanligare fel.
Vad heter den här kontakten?

Hej! Efter att v50 06/07 var inne på verksta[…]

Jag kör just nu på E5/98 oktan. Har B23[…]

Vårt yngsta barnbarn har också en C30 […]

Kort version, vi har tappat våran 2:a nyckel[…]