Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fiskk
Stevenca86 skrev: ons 24 jun 2020, 17:58
Fiskk skrev: ons 24 jun 2020, 11:19
perin skrev: ons 24 jun 2020, 11:12

Jag får nog revidera mina siffror lite då fömånsvärdet är högre än vad jag angivit. Jag hade tagit siffran på en tidigare kalkyl jag gjorde i vintras, det fanns väl en Momentumvariant då tror jag. Vi har några procent till i vårt avtal men precis som ni, inget på paketen. Men "baspriset " (541.000:-) minus ert rabattavtal + extrautrustningen bör väl bli mindre än det pris du angivet?
Så här ser mina siffror ut med ny beräkning.
Pris: 475000:-
Förmånsvärde: 4538:-/mån
Bruttolöneavdrag: 6531:-/mån
Nettokostnad: 5893:-/mån
Restvärde: 55%
bifogar bild från offerten med siffrorna. har vinterhjul som krav med..
Ser att du har en laddkabel typ-2 med som tillbehör. Tänk på att som standard får man 1 st typ-2 kabel och 1 st schuko kabel i R Design. Om du nu inte behöver 2 st typ-2 kablar så kan du spara några kronor där :-D
Det är faktiskt inget val jag gjort. Den va där o jag antog att den skulle vara det. Ska dra ett mail till säljaren imorgon och kolla.

Längre ner utanför bild men i offert står de fri laddkabel my21.
av Mike123
Vad blev det för bil sen, en Volvo eller BMW?

Jag stod själv i valet o kvalet för några år sen då jag skulle välja en V90 CC eller en BMW 520D. Det blev en BMW till slut men jag sålde den efter 9 månader då jag inte kunde med BMWs nervösa styrning. Den ville köras heeela tiden, gick inte att ligga i motorvägs lunken när man pendlade Uppsala-Sthlm den ville ligga först i så fall. Det blev 3 fortkörningsböter på 9 månader sen fick det vara nog, nä aldrig mer BMW. Jag förstår varför alla tycker BMW förare buskör jämt men det är bilarna som är orsaken inte förarna, faktiskt... :-)

Så nu blir det en Volvo, V60 T6 R design Recharge, beställde en i vit metallic igår. Känns helt rätt. Med tanke på hur mycket nya modeller och laddhybrider och elbilar som kommer ut nu inom kort så är det inte helt lätt att välja MEN en sak jag lärde mig med BMWn också var att andrahandsvärdet på BMW och Volvo skiljer sig väääldigt mycket åt. En V70 Classic 2016 som köptes för 330.000 kr såldes 3 år senare för 245.000 kr ca 5000 mil. BMWn jag hade kostade 510.000 kr och såldes efter 9 månader för 360.000 kr dvs 85.000 kr värdeminskning för Volvo på tre år och 150.000 kr på 9 månader för BMWn.... Så jag skulle välja Volvo 7 dagar i veckan om det står mellan BMW och Volvo om man väljer mellan hyfsat lika utrustade bilar.... Jag hann med en Kia Optima Plug in mellan BMW och kommande V60. Den har gått bra och man kommer ca 58 km på en laddning (beror helt på körstil...) men saknar vettigt hel/halvljus samt vettiga stolar och utstrålning på bilen, en V60 R design hoppas jag har det och lite till, samt den var väldigt rolig att köra, man fick ett ofrivilligt leende på läpparna efter en provtur och ingav en väldig harmoni...

Jag kör med Personalbil om någon undrar, annars skulle jag inte byta nya bilar lika friskt...

Så vad valde du Fiskk?
Användarvisningsbild
av coachen
Mike123 skrev:Vad blev det för bil sen, en Volvo eller BMW?

Jag stod själv i valet o kvalet för några år sen då jag skulle välja en V90 CC eller en BMW 520D. Det blev en BMW till slut men jag sålde den efter 9 månader då jag inte kunde med BMWs nervösa styrning. Den ville köras heeela tiden, gick inte att ligga i motorvägs lunken när man pendlade Uppsala-Sthlm den ville ligga först i så fall. Det blev 3 fortkörningsböter på 9 månader sen fick det vara nog, nä aldrig mer BMW. Jag förstår varför alla tycker BMW förare buskör jämt men det är bilarna som är orsaken inte förarna, faktiskt... :-)

Så nu blir det en Volvo, V60 T6 R design Recharge, beställde en i vit metallic igår. Känns helt rätt. Med tanke på hur mycket nya modeller och laddhybrider och elbilar som kommer ut nu inom kort så är det inte helt lätt att välja MEN en sak jag lärde mig med BMWn också var att andrahandsvärdet på BMW och Volvo skiljer sig väääldigt mycket åt. En V70 Classic 2016 som köptes för 330.000 kr såldes 3 år senare för 245.000 kr ca 5000 mil. BMWn jag hade kostade 510.000 kr och såldes efter 9 månader för 360.000 kr dvs 85.000 kr värdeminskning för Volvo på tre år och 150.000 kr på 9 månader för BMWn.... Så jag skulle välja Volvo 7 dagar i veckan om det står mellan BMW och Volvo om man väljer mellan hyfsat lika utrustade bilar.... Jag hann med en Kia Optima Plug in mellan BMW och kommande V60. Den har gått bra och man kommer ca 58 km på en laddning (beror helt på körstil...) men saknar vettigt hel/halvljus samt vettiga stolar och utstrålning på bilen, en V60 R design hoppas jag har det och lite till, samt den var väldigt rolig att köra, man fick ett ofrivilligt leende på läpparna efter en provtur och ingav en väldig harmoni...

Jag kör med Personalbil om någon undrar, annars skulle jag inte byta nya bilar lika friskt...

Så vad valde du Fiskk?
Jag gick från XC60 till V60 TE och är äckligt nöjd. 19" däcken går ljuvligt och körningen på el är magisk.
av Mike123
Härligt o höra att du valde rätt! O skönt o höra att du verkar rätt nöjd! Det är ju det man söker, den optimala bilen för alla förhållanden...
Användarvisningsbild
av hållundan
coachen skrev:Jag gick från XC60 till V60 TE och är äckligt nöjd. 19" däcken går ljuvligt och körningen på el är magisk.
Var det förra generationens XC60 eller nuvarande du gick ifrån? Kör en MY18 XC60 (nuvarande gen) och funderar på en V60 T6 Recharge, men är "rädd" att man fastnat för hårt i det göttiga med in-steg/ur-steg iom att bilen är så hög.

Samtidigt är just nämnda V60 T6 Recharge helt outstanding totalekonomiskt (om man nu kan säga det, gällande bilar för över halvmiljonen) mtp miljögrejen som de verkligen lyckats skohorna in till att passa. I synnerhet för förmånsbilar. Hade jag dock gått på en XC60 Recharge, blir den dock "lika dyr" eller i häraden jag har idag med min T5 FWD. Så just V60 är oerhört intressant. Velar på V90 också, men likaså där blir det på tok för dyrt. En mildhybrid V90CC är inte att snacka om. Skatten och förmånsvärdet är helt galet. Lite OT, men ändå. :)
av Mike123
Coachen - varför valde du inte en XC60 Recharge om du nu hade sån SUV innan, var V60 så pass mycket bättre eller var du less på SUV? Det skiljer ju inte så mycket i pris på en V60 Recharge och en XC60 Recharge men nog är väl XC60 större i bagage och även baksäte, eller kanske bara lite luftigare med sitt högre tak? Annars är ju en XC60 R design Recharge i Fusion red inte heller så fel... Säljaren jag har menade att XC60 känns svampig så jag kommer inte gilla den om jag gillar V60n, så jag provkörde bara V60 R-Charge.... eller borde man ha provkört även XC60? Hmmm...

Koppla ur högtalarna a bak så.slippet d[…]

Inte tänkt på de på v70n med i al[…]

Bygga ”busbil”

Ja du lär ju få bra mkt mindre häs[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Om ett fordonsidentifieringsnummer stansas in p&a[…]