NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kvillebäck
Är du säker på allt det där? Om du har en bil nyare än 2007 så borde du väl redan ha den nya mjukvaran i så fall...
Kunde inte din ECM reglera EGR när du bytt i början heller?

Det skall vara magneten i de nyare som är starkare. Anledningen till programvaruvarningen är enligt mig att de inte skall vara i draget läge med max styrka för du drar sönder tallriken i ventilen. Alltså att magneten inte drar för kraftigt.

Vad som behövs är att du kalibrerar den i VIDA. Det kan du göra själv. Det bör du göra vilken du än monterar. De äldre saknar troligtvis den teknikaliteten med att minska styrkan i draget läge är vad jag tror.
av mrok
EGR är kalibrerad i Vida. Finns en mjukvaruppdatering som kom under 2014 för ECM som även omfattar EGR, det är den uppdateringen som jag har gjort nyligen.
Min bil lägger felkoder som jag skrev om tidigare så fort jag startar bilen och börjar köra.
Ny EGR (Valeo) beställd, hoppas den kommer under denna vecka så jag kan montera den under nästa helg.
av kvillebäck
Det vore kul om du kunde läsa ut vilka koder som:

Efter montering/
Efter programmering/

Det kunde kanske ge svar på vad som verkligen behövs. Kommer du montera själv?
av mrok
Tyvärr så kommer jag lämna bort detta jobb då jag måste ha intyg från verkstad på bytet av egr så att jag kan reklamera den egr som är monterad nu.
av mrok
Förutom bytet av EGR och kalibrering så ska dom kolla kablaget mellan egr och databoxen. Jag kommer inte få någon ny mjukvara då den är redan uppdaterad till den nyaste som fanns, detta gjordes för ca 3 veckor sedan.
av mrok
Då är bilen hämtad från verkstad. Egr är bytt och den hade lagt följande felkoder:
ECM 4477, ECM 4490, ECM 6720 och ECM 4438.
Dom kollade även om det fanns någon glappkontakt i kablaget mellan EGR och databoxen.
Mekanikern var ute och körde med bilen ca 1,5-2 mil och nu har jag kört med den 2 mil. Bilen verkar fungera som den ska, den svarar fint på gasen och känner inga ryck eller tveksamheter vid gaspådrag. Kommer köra längre med den imorgon så jag hoppas att problemet är äntligen över.

Har kontaktat supporten om centerdisplayen, s&arin[…]

Utgångspunkten är att styrväxeln s[…]

Jo det måste va mitt problem;) Fast hj&aum[…]

På min XC70 -13 så har jag fått […]