Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pakman123
Tjena,

Ny på forumet och sökte runt lite men hittade ingenting direkt.

Hur går man tillväga för att montera de ökända pysventilerna på dessa? Gäller alltså en V40 2.0t -00

Mycket väl medveten om att det är långt ifrån optimalt eller nyttigt för motorn.
Användarvisningsbild
av vetten
Skulle aldrig sätta en pysventil på en vitblockare men vill du absolut döda motorn så skyll dej själv, tips hur du gör hittar du på tuben :P
Användarvisningsbild
av hm2401
Kan lägga till att bara ett sportluftfilter och mer öppen luftbox ger ett bra pysljud ändå. Har det på min S40 och det låter fint. Vet att det inte är optimalt för prestanda men jag har inte stött på några problem!
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Funkar det verkligen med en pysventil på dessa?
Styrsystemet är väl ändå så pass modernt att det borde strypa tändningen när massflödet inte längre stämmer med beräknat värde?
Användarvisningsbild
av vetten
hm2401 skrev:Kan lägga till att bara ett sportluftfilter och mer öppen luftbox ger ett bra pysljud ändå. Har det på min S40 och det låter fint. Vet att det inte är optimalt för prestanda men jag har inte stött på några problem!
Tror att du har missuppfattat det där med pysventil tror att du menar dumpljudet. En pysventil är en liten ställbar ventil som man monterar på slangen mellan wg klockan och magnetventilen och som gör att man kan släppa ut lite av luften som reglerar när wg-n ska öppna och på det viset höja laddtrycket = flera pollar under huven, det brukar funka hyffsat bra på rödblockare och turbomotorerna i 480 bilarna men på en vitblockare (aluminiummotorer) är det inte att rekomendera då dom är mycket känsligare än dom gamla gjutjärnsmotorerna, dom kommer troligtvis att spika ihjäl sej så om man vill höja laddet på en sådan använder man sej av ett chip som reglerar flera parametrar än enbart laddet.
Användarvisningsbild
av hm2401
Aaah jo jag är inte så van vid svenska ord inom detta området, är lite för ofta jag får säga ngt på engelska istället hah. Men isf. så är en grej man kan göra (som jag har gjort) plocka bort kondensorn till ac:n, det påverkar inte trycket i sig men mer kall luft till IC:n och därför mer syre o kraft

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv

Det är väl inga konstigheter med dessa,h[…]

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]