Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er kunniga. Har funderat på att lastbilsregga bilen. Inget bestämt än. Fick av besiktningsingenjör tipset att fästa ryggstödet i nerfällt läge med stag och skruv. Som den otekniska person jag är så frågar jag er, hur har ni gjort som reggat om? Förstår ni vad personen menar med stag och skruv? Skruva vart? I Och ja, jag frågade vad han menade mer exakt, men fick inget vettigt svar. Kanske någon av er har en bild tom att dela med av. Det gäller en XC70 2007:a.
Hej!
Varför skall du lastbilsregga?
Anledningen till min fråga är att när jag lastbilsreggade för ca 15 år sedan var det inte helt enkelt att få bilen godkänd.
Men det var före avregleringen av bilprovningen!
Sam
Ja som vetten skrev så måste det vara ett godkänt lastförskjutningsskydd bakom framstolarna. Bakre ryggstödet togs bort och ersattes med ett lastplan. När baksätet togs bort satte man i moduler i kontakt styckena för krockskyddet där ryggstöden hade varit anslutna.
Eftersom bilprovningen skulle ha ett intyg av Volvo att skyddet och monteringen var godkänd i bilen vid regbesiktningen så godkände Volvo bara sina egna godkända tillbehör. Kontrollen gjorde volvoverkstaden men intyget kom från tillverkaren Volvo i Göteborg. Hela satsen kostade då 2004-2005 ca 10 000 kr.
Men det var då. Det kan vara nya bestämmelser idag.
Om du vill läsa mer så finns det en tråd här på forumet från 2007 där jag skrev om hur jag fick igenom bilen.
Jag har inte datamognad att länka till tråden men om du söker på lastbilsregistrering så hittar du tråden.
Om du står fast vid att lasrbilsregga bilen så har jag kvar volvosatsen som endast är använd en gång- Vid regbesiktningen.
Lycka till!
Sam

Alternativet till att nyckeln finns i bilen ä[…]

Fungerar denna dragkrok som den skall? Se film: h[…]

XC60 MY27

Det beror på att jag / vi inte tror på[…]

Hej, jag har problem med att jag får felkod […]