NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mrok
Hallå

Jag har en V50 1.6d 2009 som strular. Det började med att bilen ryckte när man körde i växel 3,4 och 5 i varvtal mellan 1200-1800rpm. Bilen tände inte motorlampan Inte ens i VIDA gick det att hitta felkoder. Jag bytte EGR (fabrikat Stark) och körde en adaptering. Bilen gick ok i nån vecka sedan var vi åter där vi började med att bilen ryckte. Hittade att det fanns skador på slangar från DPF till tryckgivaren så jag bytte slangar och tryckgivaren, tyvärr utan någon som helst skillnad.
Efter det har det bara blivit värre, bilen började gå i ”limp home” och då fick jag fram felkoder på EGR. Fick ett tips om att försöka göra en uppdatering av programvaran för EGR. Efter mycket om och men så fick jag en lokal volvoverkstad att göra uppdateringen. Nu är bilen knappt körbar, den går i limp home nästan direkt efter start och har även börjat lägga ”spök koder” på antisladd systemet (tydligen vanligt om det är fel på EGR).
Frågan är ska jag byta EGR igen, min nuvarande är knappt 4 månader.
Nu får jag följande felkoder på EGR, ECM-444D offset fel, ECM-4477 för lågt flöde, ECM-6820 för högt flöde och ECM-4490 för hög signal.
Nästa fråga är vilket fabrikat har Volvo på sina EGR? Är det Valeo? Tänker om man skulle isf köpa original.
av kvillebäck
Har du inga "P-koder"? Jag har sysslat en del med dessa.
Har du en driv-E eller inte?
vilket nummer har du på din nuvarande Stark-EGR?

Lyssna noga när du stänger av bilen. Hör du EGR slå ett slag?
av mrok
Nej, inga P koder. Vet inte om Vida visar P koder, den visar vilket system som har felkod.
Ja det är en drivE. Hör inget när jag stänger av bilen.
Körde nu en vända (varm motor) och loggade EGR, den visade 100% hela tiden , dvs den arbetar inte alls.
En sista fundering är om det kanske är kabelbrott mellan EGR och ECM. Ska till en bekant som har el schema så får vi felsöka. Är kablarna ok så får det bli en ny EGR.
av kvillebäck
Jag är inne på min tredje EGR. Originalet gick 16000. nästa knappt fem.

Kör du korta sträckor så hinner inte EGR sätta vissa felkoder. Vissa kräver att felet uppkommer i sju återkommande cykler utan att du stänger av bilen.

Jag misstänker att DrivE har en speciell EGR. En linjär. De flesta sidor rekommenderar en vanlig och då har du en felkod som ligger bakom utan att tända motorlampan.

Jag köpte en nyligen som jag hittade som inta var linjär men i övrigt gör den jobbet så jag är nöjd.

Att göra i ordning en EGR med avbrott i elektromagneten genom att sota den är ett konststycke i sig. Få har lyckats, Man bör även sota EGR-kylaren.

Tror också att Valeo är originalet. men olika sidor säger olika nummer till samma bil/motor. Vissa säger absolut inte till vissa nummer medan andra säger måste till samma nummer.

Sök inte till 109hk utan 110. 109 Hk verkar vara någon bastard som inte är avsedd för europeiska marknaden. Att DriveE hade 109Hk verkar ha fallit mellan stolarna.
av mrok
Valeo har två olika EGR till 1.6d, dom är baserade på chassienr.
Kör inte många korta sträckor, pendlar till jobb med bilen så det blir ca 4,5 mil enkel väg.
Bilen har gått 19600 mil och jag har själv kört nästan 10000 av dom.

Just nu så ser det ut som om EGR har lagt av helt. Körde logg på EGR hela vägen till jobbet och den stod på 100% hela tiden. Dock ingen motorlampan som tändes, bara antisladd som tändes ungefär halvvägs med följande kod BCM-0101 kommunikationsproblem med ECM (typisk spök kod enligt engelska forum då EGR och antisladd går på samma canbuss lina).
av mrok
Det blir till och beställa en ny EGR, så får jag skicka in den andra på garanti. Tur att Stark har 3 års garanti på sina saker.
av MrCougar
Till min som är en 2008 endast 1.6D alltså ingen Drive E .
D4164T 110 81 Diesel Kombi 2008 tillverkad 200711 20071228 chassie nr,,,398892
Verkar det finnas minst 2 olika välja på eller? ,,,444 och ,,,414

Information
337700444
VALEO Teknisk information Från chassinummer: 179692-

Avgasnorm: Euro 4
Med packningar
2267,00
337700414
VALEO Teknisk information Till årsmodell: 2010-09-01
Från chassinummer: 179692
Motorkod: D4164T

Utan packningar
Packning säljes separat till denna EGR 337313069680111
3297,50
av mrok
Jag vet, det är bara Valeo som har två olika EGR.
Volvo bytte väl EGR på 1.6d någon gång runt 2007 till en som var starkare just för att den andra fastnade och gick sönder.
Byter man till den så ska tydligen mjukvaran uppdateras.
Så tydligen är dom andra märken (som inte är Valeo) av den gamla typen och då min ska ha den nya sorten så är det därför som som min ECM inte kan reglera EGR och lägger dessa felkoder samt när jag kör loggning under körning så visar den att EGR är stängd hela tiden.
Låg ljusbild, halvljus

Nej, kom precis in efter att ha kikat i VIDA. &quo[…]

Nästa elbil från Volvo?

Sett ett par ställen som baserat på b[…]

Har kontaktat supporten om centerdisplayen, s&arin[…]

Utgångspunkten är att styrväxeln s[…]