Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mortimer
Hej

Har ni den automatiskt aktiverad via menyval i centerdisplay eller är det som tidigare att man bör ha den avaktiverad ?
Gäller V90 T4 MY2019

/M
av valln
Värmer bensinbilens värmare också bilen under körningen?
Jag trodde det var förbihållet dieselbilar..
av Xanthopteryx
Den mår inte bra av att inte köras så jag har den på (diesel). Används dock inte om det är för varmt (minns inte men över typ 10-15 grader har jag för mig?).
Kör du massor av kortsträckor (typ max ett par km) så är det ju bättre att den är av dock. Eller gå/cykla i stället.
av Xanthopteryx
KnotVillage skrev:Varför ska man inte ha den på auto? Har alltid haft mina bilar på Auto.
Kör du många korta sträckor så är det inte så bra då den bara hinner tända och knappt bli varm innan den stänger av igen, och därmed sotar den igen.
av mortimer
Som familjebil så rullar den relativt mycket på korta sträckor när det skjutsas kors o tvärs, handlas det som är missat i sista stund och besök hos när och kära på kortare avstånd. Mellan tumme och pekfinger skulle jag säga att familjebil som V90 är så rullar den 50-70% vad som får klassas som korta sträckor(<1mil). Då får tillskottsvärmaren vara avstängd även på denna bilen.
Tackar för svaren.
av KnotVillage
Xanthopteryx skrev: fre 28 aug 2020, 08:02
KnotVillage skrev:Varför ska man inte ha den på auto? Har alltid haft mina bilar på Auto.
Kör du många korta sträckor så är det inte så bra då den bara hinner tända och knappt bli varm innan den stänger av igen, och därmed sotar den igen.
Är så pass kallt att den behövs så ställer man ju timer. Vet dock inte var gränsen går för autostart. Skulle tippa på runt nolla.
av mortimer
Utan att veta detaljer kring Webastos effektlägen så är jag dessutom övertygad om att i tillskottsvärmarläge så går värmaren på sparlåga. Thermotop Evo V vill jag minnas har full effekt på runt 5kw, tillskottsläge är troligen inte ens hälften av den effekten. Dessutom troligen behovsstyrd varvid värmaren bara precis håller lågan tänd och inte värmer.
Näh, i bensinmotorer tror jag inte det är aktuellt med att ha den aktiv i södra Sverige.
av Xanthopteryx
Ja det är så olika det där. Normalsträckor för oss är 3-4 mil per åktur. Skall det stödhandlas så är det beroende på vilken affär knappa kilometern till ett par kilometer och då kör vi fötter, ryggsäck och en gammal sittvagn (ibland blir det mycket då man hittar kort datum och annat trevligt).
Så för oss, med diesel, så är värmaren på.

Kan vara bra att, om du har den avstängd, köra den någon gång i månaden (om temperaturen tillåter!) med direktstart så den får värma ur sig fukt och annat joks. Låter du den gå i tio minuter lär den vara väl uppvärmd.
Den är trots allt gjord för att användas, samtidigt som den inte mår jättebra av att bara knappt hinna starta innan den stänger av igen (enstaka gånger gör ju inget såklart) så gäller att hitta en balansgång för att försöka förlänga orken.
Samma gäller med AC (och värmepumpar) för hem och bil. De behöver snurra då och då för att må bra.

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]