Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ericsson
Tyvärr har jag inte kvar Z-däcken (tycker mig minnas att det var viss klack-förslitning som gamla Macadam på MC), men dom var absolut inte onormalt snedslitna.

Så då kan jag sluta ut att det är något übertok med hjulvinklar (ska nog ändå kolla för säkerhets skull) och jag antar att detsamma gäller för slitna leder och bussningar?

Kan kassa hjullager på något sätt påverka slitage?

Vad brukar spårkänslighet bero på förutom däck?

För visst håller ni med om att om jag har 7mm kvar bak och 1 mm kvar fram så är det något galet (om jag nu inte kör som en vettvilling)? Kanske jag inbillar mig men jag "tycker" att bilen är lite trögstyrd.

Jag har 2.6 kg i framhjulen på 205/55-16, ska jag har mer?

/Uffe
Användarvisningsbild
av Ericsson
OK, nu har jag varit och lyft bilen och "skakat" & tittat. Det är kanske 3 mm kvar av mönstret fram (Nya däck i juni/juli) snedslitet med mest slitage på insidan.

När jag rycker i däcken (håller kl 15:00 & 21:00) så finns där ett mycket märkbart glapp mest på vänster sida. När jag rycker i vertikalled så kan jag inte känna något glapp med handkraft.

Yttre styrled eller?

Hur mycket kan det kosta på volvoverkstad resp hur svårt är det att göra själv (om man hittar tid) exkl. hjulinställning?

/Uffe
Användarvisningsbild
av Ringhede
Volvo har problem med spindelleder och övriga delar i hjulupphängningen. Sådant gör att däcken sitter fel motsvarande felaktig hjulinställning.

Skulle rekomendera dig ett besök på verkstad och då igenom hjulupphängning, byta vad som behövs, hjulinställning och nya kvalitetsdäck med rätt lufttryck.

Jag själv kör med Michelin då jag tycker om dem med avseende på ljudnivå och kvalitet.

Har gjort ovansående och kör nu med ca 2,6 kg tryck i däcken. Lite stötigt men däcken slits mer jämt nu.
(förut tog de snabbt slut på sidorna speciellt framdäcken)

Allt ovanstående måste inte göras på "dyra" verkstaden utan det finns många däckfirmor som åtar sig (med rätt kvalitet) att gå igenom hjulupphängning, byta delar och göra instäälning på alla fyra hjulen samt att byta däck. Då kan man få ett betydligt bättre pris, fortfarande med orginaldelar om man så önskar.

Samt att man får ett helt åtagande från en firma.

mvh Roland
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ericsson skrev:OK, nu har jag varit och lyft bilen och "skakat" & tittat. Det är kanske 3 mm kvar av mönstret fram (Nya däck i juni/juli) snedslitet med mest slitage på insidan.

När jag rycker i däcken (håller kl 15:00 & 21:00) så finns där ett mycket märkbart glapp mest på vänster sida. När jag rycker i vertikalled så kan jag inte känna något glapp med handkraft.

Yttre styrled eller?

Hur mycket kan det kosta på volvoverkstad resp hur svårt är det att göra själv (om man hittar tid) exkl. hjulinställning?

/Uffe
Mest slitet på insidan låter som Toe-out, det gör också att bilen gärna "söker upp" spår i vägbanan.

Detta + glappet låter som styrlederna. Låt någon anna känna på lederna när du "vickar". så märker du var glappet sitter.

@rylle , en kommande uppdatering är bekr&[…]

Original är det alltid halogen i helljusstr&[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Jag får hoppas jag kan polera upp resten av […]

Det visar sig att man behöver både del […]