Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V70 2.5T 2003a. 24000mil.
När jag startade bilen idag tyckte jag att den gick lite högt i varv. Tänkte inte mer på det men under resan till jobbet så betedde sig bilen underligt. Trodde först att det var växellådan som spökade men är jag skulle rulla fram sista metrarna till parkeringen så insåg jag att det är något annat. T.ex. så körde den själv utan gaspådrag i 40 knyck helt själv. Och när jag stoppa och la i P så varvade motorn enligt länkad video.
https://vimeo.com/452108847
Jag har samma problem.. min lägger sig på ca 1000 varv och ibland går den ner mot 800 för att sedan gå upp igen.. Inga felkoder visas och vid vanlig körning så märks inget av. När den var uppkopplad så kunde man bara se att vakuumet var dåligt och de antydde på kanske luftläckage.. Stänger jag av ACn är det bra för en stund för att sedan komma tillbaka så inget med ACn att göra. Sådär kul att ibland stänga av motorn när den ligger vid 1000 varv och motorn bara hoppar till typ.
Jag är försiktig utala mig om fel i så här tidiga skedena. Men med tanke på vad ett gasspjäll kostar hoppas vi på inte det är felet.

Skulle börja med undersöka alla slangar för eventuella läckage insugslangar samt smala vaccum slangen vänster sida på insuget sätt från förarplatsen. Bromsservot inte drar tjuvluft. Kontrollera den berömda vevhusventilation att den inte läcker gjorde den på min nu senast jag rengjorde den störde gången dock varva den inte så som din gör.

Sen får vi se vad eventuellt har för felkoder.
Hur akut är sådant här att åtgärda?
Jag upplevde problemet första gången idag.
Måste ju köra hem bilen och hade bra gärna kört till jobbet imorgon också innan jag tittar på det till helgen.
Kan iofs kolla om jag har några generiska felkoder med OBDII läsaren men räknar med att kunna läsa ut volvos först nästa vecka.
Tankar kring det?
@efraiem1, Jag har haft osäker tomgång sedan i vintras, så kör hela tiden sådär. Inga varningslampor och motorn går som vanligt vid vanlig körning och förbrukar normalt med bensin så jag har inte brytt mig. Ifall det blir värre så får jag fundera på vad jag ska göra.
kievY skrev:@efraiem1, Jag har haft osäker tomgång sedan i vintras, så kör hela tiden sådär. Inga varningslampor och motorn går som vanligt vid vanlig körning och förbrukar normalt med bensin så jag har inte brytt mig. Ifall det blir värre så får jag fundera på vad jag ska göra.
Jag upplever dock att bilen inte går som vanligt. Det faktum att den trycker sig framåt i 40 knyck utan gaspådrag är ganska obehagligt.

@AlexanderE , Du kommer tyvärr inte kör[…]

Släcka felkod

Jag har iCarsoft 2.0

Insug b6254

Jag tror det är motorolja som kommer genom v[…]

Har du även smörjt vid "piggen"[…]