NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gonza1
Hej alla kunniga motor folk där ute ,,, jag behöver hjälp,,,, , vår Volvo C70 140 hk har ett vinande ljud när den blir varm , detta orsakat av att det är undertryck i motorn och lyften sugs in genom packboxen vid kamaxeln , skruvar jag bort oljelocket eller drar upp stickan så upphör ju ljudet och luften sugs då in genom oljepåfyllningen eller genom röret där stickan sitter , men vad kan det bero på att jag har ett undertryck ? nu har även motorlampan tänds tacksam för svar så jag vet var jag ska börja ?
Med vänlig hälsning Kent
Användarvisningsbild
av HCP
Filmade lite när jag hade trubbel med oljefällan, membranet byttes o efter de försvann felet. Däremot tror jag min är igensatt längre ner också.
av Gonza1
Gonza1 skrev: lör 22 aug 2020, 15:19 Hej alla kunniga motor folk där ute ,,, jag behöver hjälp,,,, , vår Volvo C70 140 hk har ett vinande ljud när den blir varm , detta orsakat av att det är undertryck i motorn och lyften sugs in genom packboxen vid kamaxeln , skruvar jag bort oljelocket eller drar upp stickan så upphör ju ljudet och luften sugs då in genom oljepåfyllningen eller genom röret där stickan sitter , men vad kan det bero på att jag har ett undertryck ? nu har även motorlampan tänds tacksam för svar så jag vet var jag ska börja ?
Med vänlig hälsning Kent
Då har jag hittat felet efter egen felsökning och hjälp från forumet tack , det var membranet i filterhuset/vevhusventilationen som var trasigt ,ett undertryck skapades och luften sögs in genom packboxen vid kammen och skapade ett vinande ljud Jag var på Bilia och ville köpa ett nytt membran + nya o-ringar , men på Bilia fanns det bara hela filterhus att köpa ?, det är mycket märkligt kan jag tycka , jag hittade endast membranet på nätet för 250:- ink frakt men leveranstiden var minst 2 veckor bort , tyvärr så måste jag ha min bil ganska omgående så ett nytt komplett filterhus köptes för 2632:- på Bilia ,jag hade inget val tyckte jag , jag frågade om mitt hus skulle lämnas in som utbytes men fick svaret nej inget utbytes system .

Jag kan inte släppa detta med tanke på Volvos miljötänk och min egen plånbok så jag letade vidare och finner ett exakt likadant komplett filterhus med samma artikelnummer som Volvos art 31338685 för halva priset ink frakt lev tid 1-3 dagar , jag blir så förbannad att Bilias/volvos kompletta filterhus är dubbelt så dyrt så jag överväger att lämna tillbaka detta .
En annan sak är arbetstiden det tar att få huset fritt , ganska mycket måste plockas bort för att komma åt , skulle Volvo ha endast membranet som art så uppskattar jag att en vanlig hobby mekaniker byter membranet under halvtimmen och för 250 :-om man kan ställa bilen någon vecka
skulle jag ha lämnat in bilen på Bilia och inte felsökt själv så skulle felsökning kosta 2400:-fast pris , komplett filterhus 2600:- och arbetskostnad på det ca 1500-2000 :-i runda slängar totalt 6500 -7000:- - , här har Volvo verkligen lyckas att lura konsumenten är min personliga åsikt :mad:
av KalleJ
Finns i lager är väl risk att den kommer på måndag om du beställer på torsdag dok.
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/me ... -tank.html

Har även en extra liggandes om det behövs.

Vilka O-ringar menar du? Till oljestickan är ju inga problem.
Packningen till olljefilterhuset sitter ju på baksidan, den byter man ju bara om den läcker eller om man lossar hela huset.
För övrigt lika mycket ford-del som volvo del i detta fallet.
Membranet byter man på 5min men det är trångt och liten risk att locket skadas/spricker.
av KalleJ
Bytte hela huset. Men ja tog av locket på gamla och kollade. Finns guide på youtube.
Finns nytt lock att köpa från skandix.de. Dubbelkolla vilket filterhus/membran du ska ha. Kvaliteten är antagligen bättre än original :bored: den har ju visat sig inte vara tillräcklig endå.

Mekonomen var förövrigt billigare än Volvo, trots originaldell -)
Ska du vara där och pilla kan det vara värt att byta slangarna till huset/toppen också. Flera av slangklämmorna är engångstyp från fabrik, så nya sådana får du fixa samtidigt isåfall om du tänkt byta hela huset.
av Gonza1
Ok , ja jag har redan plockat bort filterhuset från motorn eftersom jag först trodde att det var rengöring som gällde , visst det fanns lite att rengöra men inget som var anmärkningsvärt , först när jag plockade bort locket för att rengöra då så såg jag det trasiga membranet , det var därför jag ville byta O-ringarna/packningarna mot blocket som jag skrev tidigare , men Bilia har säkert inte detta som reservdel antar jag så jag måste väl köpa en hel packnings sats till hela motorn :-D ironisk
Ecm 4438 och ECM 6710 (P1412).

Jag brukade alltid limma packningen på EGR-v[…]

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]

Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]