Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av valln
Absolut 2.5T är jättefina motorer och jätteviktigt att vevhusventilationen rengörs på rätt sätt.

En Volvoverkstad schablade till vevhusventilationen för mig vid 16k mil och bilen börja ta olja, 1 liter 300 mil.
När jag frågade i annat ärende var det en ganska bra volvomek som rengjorde.
av Andis
Ja riktigt nice motorer när allt är i form med friskmagnetventil och ej täpt vevhusventilation då går dom startk och mycket jämt

Trist med din dom shabla till. Gick det rädda?

Min har rengjorts kontinuelit tar 1 liter per 500 mil med olja gjort sen jag köpte den vid 15.000 mil.

Han som rengjorde min förut har slutat som mekaniker på Volvo.

Men ser att han har bytt till en grövre slang funderar på om det är bättre eller sämre med grövre. Nu när jag plocka isär det var slangen helt ren men nippeln in i oljefällan den som bara är 2 mm var halvtäpt typ 1 mm hål kvar i den. Nu har jag en nippel som är 4 mm och slangen är 7 mm invändigt. Nu är det väldigt bra sug i oljelocket riktigt så man känner hur det suger rejält

Innan rengöringen var det lite sug men inte lika mycket som nu.

Kolla papps bil nu där det är den smala slangen och dags nu för rengöring mycket dåligt sug om något alls. Ska rengöras på måndag den med nu.
Andis skrev:Ja riktigt nice motorer när allt är i form med friskmagnetventil och ej täpt vevhusventilation då går dom startk och mycket jämt

Trist med din dom shabla till. Gick det rädda?

Min har rengjorts kontinuelit tar 1 liter per 500 mil med olja gjort sen jag köpte den vid 15.000 mil.

Han som rengjorde min förut har slutat som mekaniker på Volvo.

Men ser att han har bytt till en grövre slang funderar på om det är bättre eller sämre med grövre. Nu när jag plocka isär det var slangen helt ren men nippeln in i oljefällan den som bara är 2 mm var halvtäpt typ 1 mm hål kvar i den. Nu har jag en nippel som är 4 mm och slangen är 7 mm invändigt. Nu är det väldigt bra sug i oljelocket riktigt så man känner hur det suger rejält

Innan rengöringen var det lite sug men inte lika mycket som nu.

Kolla papps bil nu där det är den smala slangen och dags nu för rengöring mycket dåligt sug om något alls. Ska rengöras på måndag den med nu.
Vilken nippel är det du pratar om? Alla ingångarna på oljefällan är ju stora, typ över 14 mm invändigt?
av valln
Andis skrev: ons 26 aug 2020, 16:57 Trist med din dom shabla till. Gick det rädda?
Jo, oljeförbrukningen mer än halverades när en annan mekaniker rengjorde vid 24k mil. Han tyckte det såg ganska bra ut innan.
Insug b6254

Jag tror det är motorolja som kommer genom ve[…]

XC60 MY27

Ja, vi norrmän kommer nog att gå p&arin[…]

Det finns ett ställe till där jag inte l[…]

Vredet ska låsas automatiskt när du try[…]