Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jskoglund
HEJ !
En fråga som varit uppe säkert väldigt många gånger tidigare , i vilket fall så är det ju strul med mitt instrument på gamla V70N och om jag ska byta det mot ett annat hur vet man att det kommer passa utan en massa strul med omprogrameringar och skit ! Jag vill alltså hitta ett som kommer fungera bara man kopplar in skiten , så är det artikelnumrena eller är det det dessa + rätt datum också ? har fått lite olika svar på denna fråga nämligen !
Har hittat ett instrument som har dom rätt artikeln nummer rätt dock inte datum stämpeln som felar med nästan ett år , så kommer det fungera eller inte utan massa om kodning och strul?
Jag har även att annat instument som har exakt samma nr där datumen bara skiljer 7dagar , dock så vet jag ju inte om det är sönder eller bara inte passar !
av MickeM
Du ställer din fråga i fel forumdel för en V70N.

Forummedlemmen "Johnnype" har en gång listat vilka DIM som är kompatibla. Samt att han har ett program som löser problemet mellan årgångar, så man kan sätta dom förbättrade i äldre modeller.

Men plug and play är lite besvärligare.
Men, det är väl avhandlat, och du borde finna massor av trådar i sökfunktionen.
av jskoglund
hur menar du med fel forumsdel samt hur hittar man den listan , väldigt ny och okunnig på såna här forum tyvärr
av MickeM
Tråden ligger nu i rätt forumdel.
Den låg tidigare i 850/S/V70 och C70 kategorin.
I den avses första modellen av V70 som krasst bara är en uppdaterad 850. V70N är en helt ny modell med väldigt stora skillnader från första.

Jag kan inte svara på frågan exakt, tyvärr men jag vet att man GENERELLT ökar möjligheterna till att fungera plug and play om dom är väldigt nära i tillverkning.
Men, det krävs en portion tur också, för donatorbilen kan ha fått en uppdatering som inte mottagarbilen fått, eller vice versa.

Viktiga CAN-noder som ECM och CEM kan inte bytas plug and play alls.
DIM som det handlar om nu, kan däremot gå.
Volvo S60 T3 2012 bytesråd

Har nu provkört den men måste säga[…]

Tysta sommardäck V90

Efter en resa på 240mil ner och tillbaka fr[…]

Kan vara så. Värt att tänka p&arin[…]

V50 T5 oljeförbrukning

M1 FS 0W40 är så top-end olja det g&ari[…]