Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

En bekant har ovan bil, och pluggade i motorvärmaren på kvällskvisten och när han skulle iväg på morgonen och startade bilen så gick inte varvtalet upp som den ska utan dippade direkt ner till 500rpm och hade en orolig gång, detta gick till sig
efter en stund.
Kallstartar han så är det inga problem, då går rpm upp för att sedan dala ner,utan problemet är bara när värmaren varit ikopplad en längre tid, vad kan det bro på?
Vilken typ av motorvärmare handlar det om?
Numera förekommer det att man inte har så mycket effekt på elmotorvärmare. Man nöjer sig med måttliga temperaturer på kylarvattnet. Orsaken lär vara så här, ungefär: Om man värmer vattnet till hög temperatur och sedan startar motorn så är ju styrdatorn inställd på hög temp. Någon halvminut senare kommer det tämligen kallt vatten från kylaren in i motorn. Då blir styrdatorn "förvirrad" av den plötsliga förändringen och jag kan tänka mig att det blir "oreda" på motorgången om man har en högeffektsvärmare.

Detta har jag bara läst, inte upplevt. Däremot har jag gjort mätningar på en V70 2.0 F -08. Jag mätte med en IR-termometer på motorblocket efter att den fabriksmonterade motorvärmaren hade varit inkopplad mer än ett vinterdygn. Temperaturen var 30° C. Motorvärmaren, en "riktig" insticksvärmare, i det fallet var på 418 Watt.
Ett annat mätexperiment. En bil av årsmodell 2020 har "bara" en leveransmonterad anliggningsvärmare på oljetråget. Den värmaren är bara på 300 Watt. Visserligen inte inkopplad lika länge, men mer än två timmar (Som brukar vara minimum enligt handböckerna) Jag mätte med samma IR-termometer oljan på oljestickan. Den var 27° C.
I båda dom här fallen så är ju motorn tillräckligt över noll i alla fall. Det kanske så resonemanget är i dagens läge? Och 30° C varmt är det ju i luften nu på sommaren vissa dagar och kylarvätskan är där i närheten också. Då startar våra bilar och går bra.

Min gissning är att din dragkrok inte blir go[…]

Alternativet till att nyckeln finns i bilen ä[…]

XC60 MY27

Det beror på att jag / vi inte tror på[…]

Hej, jag har problem med att jag får felkod […]