Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en S80 -01 2.4 som jag vill behålla lite till men där servon började läcka i bälgen.
Fick tag på en ny servo från en -03. huvudcylindern satt kvar och verkstaden som monterade flyttade inte över den gamla då den ansågs vara identisk.

Efter bytet går det inte att aktivera farthållaren(cruise). Kontakten vid bromspedal kollad. Kan det vara att -03 saknade Cruise och då saknas det i huvudcylindern?

Innan bytet hade jag endast ett intermittent larm om det vanliga problemet med spjällhus, men det kom endast på vintern men nu har jag det alltid efter bytet.

Koder säger mig inget.
ABS DTC SET
SRS READY
ECM DTC SET
AUM READY
CEM DTC SET
DIM READY
DDM CHECKING
CCM CHECKING
PDM CHECKING
REM CHECKING
SWM READY
UEM DTC SET

Tacksam för alla uppslag.
Platinumswe skrev: mån 24 aug 2020, 20:20
Koder säger mig inget.
ABS DTC SET
SRS READY
ECM DTC SET
AUM READY
CEM DTC SET
DIM READY
DDM CHECKING
CCM CHECKING
PDM CHECKING
REM CHECKING
SWM READY
UEM DTC SET
Du har inga felkoder.
Du har hållit inne readknappen och tryckt två gånger på dimbakljuset. Därmed har bilen meddelat alla noders status.
Fungerar kass, för man får ALLTID "checking" på någon....
Den berättar bara vilka noder som har felkod registrerad. Inte VAD för kod.

Du har felkod i ABS, Motor, CEM, och UEM.
Ens sista handlar SANNOLIKT om larmet?

Säger färddatorn typ "motorsystem, service erfodras" eller "Bromssystem, service erfodras"
Eller ingen av ovanstående?
Det är viktig info, oavsett.

Är UEM kodn/erna om larmet, kan jag gissa att färddatorn säger "larm, service erfodras"?

Jag gissar också på bromspedallägesgivaren ute på bromsservon. Kanske glömt en kontakt?
Eller dålig kontakt till någon av tryckgivarna på huvudcylindern?
Tack för hjälp och tips.

Ja den anger "Motorsystem, service erfordras" men Larmet har dåligt batteri sedan länge....

Verkstaden(Inte den på hörnet men heller inte märkes) läste ut felkoder via sin laptop och det indikerade spjällhuset endast.
De har åtagit sig att felsöka men jag misstänker att det behövs en märkesverkstad.
Är det en felkod satt på spjällhuset så tvivlar jag på att "cruise" är tillåten..
"Motorsystem service erfodras" vet jag att du får om kopplingspedalgivaren är felaktig, antagligen är det detsamma med givaren som sitter på bromsservot eftersom det ingår i samma system som styr farthållaren. Jag skulle börja med att kolla anslutningen vid bromsservo och givaren på kopplingspedalen. När man bytte bromsservot så har man varit nere vid pedalerna och jobbat och det är lätt hänt att man missat något.
dieselkenneth skrev: tis 25 aug 2020, 20:29 "Motorsystem service erfodras" vet jag att du får om kopplingspedalgivaren är felaktig, antagligen är det detsamma med givaren som sitter på bromsservot eftersom det ingår i samma system som styr farthållaren. Jag skulle börja med att kolla anslutningen vid bromsservo och givaren på kopplingspedalen. När man bytte bromsservot så har man varit nere vid pedalerna och jobbat och det är lätt hänt att man missat något.
Kopplingsgivaren ger "motorsystem, service erfodras"
Men bromspedalgivaren ger "bromssystem, service erfodras".

Egen erfarenhet från min V70N 2005.
(Det KAN förvisso skilja på tidigare modeller och med eller utan DTSC. Min är med DSTC)

Men även gasspjället kan absolut hindra Cruice med "rätt" fel. Så det är nog sannolikt.

Kopplingsgivaren borde verkstaden läst ut. Den koden hamnar i ECM. Kanske syns med en enkel generisk scanner rent av.

Alternativet till att nyckeln finns i bilen ä[…]

Fungerar denna dragkrok som den skall? Se film: h[…]

XC60 MY27

Det beror på att jag / vi inte tror på[…]

Hej, jag har problem med att jag får felkod […]