- tis 25 aug 2020, 10:07
Jag har en drygt år gammal V90 som jag bytte till från en V70 (-12). Med V70n så har jag i princip aldrig behövt pilla med fläktreglaget, enbart temperaturen. Var det varmt/soligt/hett väder och man satte sig i bilen så fläktade det på som tusan tills man nått inställd temperatur. I V90n som ska vara så smart med solsensor och gud vet allt så är jag rätt besviken på hur jag får klimatanläggningen att fungera. Startar jag bilen så är det mesflöde på fläkten och det gör att jag är inne och pillar på fläkthastigheten för att få önskad effekt. Man kan ju trycka på fläkten till högsta nivå och få den att indikera "autoklimat" men då fortsätter den att blåsa lite väl friskt även när det inte behövs. Håller man inne auto så återgår den till nivå 3 och det känns som det är någon typ av maxbegränsning fläkten. Så jag fattar inte hur det är tänkt att fungera
Börjar fundera på om det är någon sensor inte fungerar, det är orimligt dåligt automatblås när solen gassar och instrålningen jobbig.. Ska det vara såhär eller??

Volvo V90 D4 AWD 2019
Volvo V40 D2 2016
Volvo V40 D2 2016