Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Primus
#1397974
Jag tänkte att det kunde vara trevligt med en tråd där vi delar information, tankar och idéer om Volvos mildhybridmotorer. Det är ju trots allt ett viktig mellansteg både för Volvo och många andra biltillverkare. Eller kanske kommer det att utvecklas till något som kommit för att stanna? Det lär ju pumpas ut bilar nu och framåt med dessa motorer, så inom ett halvår kommer vi kunna ha en riktigt bra bild av hur de tycks fungera. Det har väl iofs redan kommit ut en hel del bilar på marknaden, men jag vet inte när och hur många som finns i trafik.

Ni som har mildhybridmotorer får gärna skriva lite om era erfarenheter här. Drar de mindre bränsle, blir det smidigare start, märks det på accelerationen? Och sist men inte minst, har ni haft störningar i systemet? Eller helt andra reflektioner om bilarna eller systemet som sådant.

Den här posten gäller ju även 90-serien, men forumuppdelningen är enligt mig lite knepig så jag lägger den här. Adm för ändra om det är fel.
av Lövet
#1397993
Primus skrev: Ni som har mildhybridmotorer får gärna skriva lite om era erfarenheter här.
3-4cl per mil blandad körning är ungefär vad man kan hoppas på. Men sen fungerar start/stopp smidigare och bilen kan frirulla med motorn av men ändå hålla farten. Erfarenheten kommer från A4 mildhybrid men det är i princip samma teknik i alla.
av beachman
#1398045
Lövet skrev: mån 24 aug 2020, 15:093-4cl per mil blandad körning är ungefär vad man kan hoppas på. Men sen fungerar start/stopp smidigare och bilen kan frirulla med motorn av men ändå hålla farten. Erfarenheten kommer från A4 mildhybrid men det är i princip samma teknik i alla.
Tyvärr stänger inte volvos mildhybrider av motorn vid frihjul, varför de inte implementerat det vet jag inte!? Det gör att volvos mildhybridsystem gör mycket liten eller ingen skillnad i förbrukning vid mycket landsvägskörning. D4orna får fäl 7 extra hästar och mer vrid med mildhybrid och på d5 byts det strulande powerpulsesystemet ut mot mildhybridgeneratorn/motorn och behåller på så sätt den extra "knuffen" vid start.
av S80-04
#1398079
Hos B4 är det väl förbränningsmotorn som fått extra hästar och vrid? Har själv en B5. Kanske lite smidigare start/stop. Batteriet laddas endast vid användning av bromsen, inte motorbromsning. Ingen märkbar skillnad i förbrukningen jämfört med min förra D4. Från motorn hörs ett "surrande" ljud vid lägre varv då man accelererar. Lite störande.
av Primus
#1399772
När började de första mildhybriderna att levereras till kund här i Sverige?

Har batterierna varit fulladdade? Och vad har det […]

Vaccumslangar till 940

Har du koll på vad det är för dime[…]

Både den vita och bruna går väl n[…]

D4 VEA dricker olja

Kommer köra https://oljedroppen.se/produkt/mo[…]