Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
westlund skrev:den kabeln som hade brunnit var brun men den "skarvade" ihop en blå kabel med en blåvit kabel.
Brun kabel brukar vara "signaljord" (31b), svart kabel är jord (31),alltså måste det kommit spänning (för hög ström) på den bruna kabeln. Vit/blå kabel går mellan ljusomkopplaren och till säkringarna för helljuset. Blå kabel ska gå mellan relä N och till säkringarna för helljuset. Den bruna kabeln hittar jag inte (mer än den från helljuslampan, men del borde jordas i instrumentets jordning.
av westlund
Mycket märkligt, för det ser ut att vara original.. men det kanske inte är fallet, förstår inte varför man på volvo skulle koppa ihop två kablar på det viset om man lika gärna kan dra en enda.. funderar på om jag ska koppa ett relä där istället för att strömmen matas direkt till säkringarna från helljusspaken. Hur går jag till väga då?
Användarvisningsbild
av lennarte
Prova först med en kabel direkt från 56b på omkopplaren till säkring 17. Då ska det fungera, om omkopplaren är hel
av westlund
Alltså helljuset fungerar efter att jag bytte ut kontakten som hade smält, antagligen smälte den väl för att jag hade 5 extraljus, 100 watt var, vilket helt enkelt var för mycket. Relä K drar dock inte när jag sätter på helljuset.
Användarvisningsbild
av lennarte
Relä K drar när du vrider ljusvredet till läge 2. Om du räknar 0, 1, 2 (en del räknar 1, 2, 3). Hade du haft relä N hade det tagit "smällen" och kanske smält ihop. 5 st extra helljus är inte original elsystem byggt för. Synd du inte sa' att du hade det när jag frågade i början på tråden
Tysta sommardäck V90

Glöm inte bort er egen hörselkurva n&aum[…]

Luftkudde domkraft

Är det sån här du menar? https://[…]

Sedan börjar den "bluddra" och k[…]

Buckelteknik har vi haft bra erfarenhet av https[…]