- sön 16 dec 2007, 20:07
Jag kör bara dubbfritt, vi har sällanm nu mera så mycket snö och is här att dubbdäcken ens är att föredra. På ren asfaldt ÄR dubbat sämmre efterssom det ger längre bromssträcka.
För att få ett BRA dubbat vinterdäck till tex 15 tum, måste man ge runt 1500 kr st vilket är 6000 kr för 4 st däck!
du kan köpa däck som fungerar lika bra för 8-900 kr st som är odubbade, iallafall där jag bor.
Dessutom, tillverkas dagens MILJÖDUBBADE däck på ett sådant sätt att man måste köra VÄLDIGT lungt och försiktigt för att kunna ha dom mer än 1 säsång. Detta taget direkt från grannen som är däckförsäljare! Däck tillverkarna skiter i om däcken håller mer än 1 säsong, för håller dom inte mer tjänar dom mer pengar.
Därför måste man upp i däck för väldigt mycket pengar för att få däck som håller. Det är inte alla som har råd med däck för mellan 6-15.000 för att kunna köra över 1 eller 2 vintrar.
Jag kollade på däck till min v70 awd nu när jag köpte nya vinterfälgar 18". dom skulle kosta 4400 kr st alltså 17600 kr för 4 dubbade vinterdäck!!
frågad då vad samma storlek kostade odubbat.. 5900 kr svarade dom. 11000 kr bättre är dom GARANTERAT INTE!!
Fick tag på ett par 16" pegasus fälgar till v70:n med kleber däck på dubbat för ca 1 månad sen till v70:n, HELT nya alldrig monterade som jag köpte för att ha nått att åka på, har kört normalt i hela tiden inga accelerationer eller sånnt lek och 60% av dubbarna är redan borta, pga av att vi inte har snö här. 4 hjuls-inställning gjod dagen innan dom monterades på!!
Ger inte ett öre extra för dubbat, jag vill inte och kommer inte att köpa det igen, utan det finns bara en sak att göra..... KÖR MED DET DU HAR INNANFÖR PANNBEBET!!
Dessutom ger dubben ofta en förare falsk säkerhet, att dom kan köra fortare än vad som egentligen går, balndannat på grund av all reklam att det är 1000 ggr säkrare med dubbat!
EDIT: Ursäkta alla stavfel, men ett par stora pilsner och sen se på tgb var inte så lätt... *hick*
XC70 D4+++ med allt extra extra