Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av HA
Bakom JO-anmälan står Lennart Strandberg, professor emeritus i färdsäkerhet vid Linköpings universitet. Han bloggar flitigt om trafiksäkerhet, olyckor mm. De senaste inläggen har handlat mycket om just vinterkörning och vinterdäck.

I sin blogg har han skrivit att han "avser att JO-anmäla". Det framgår inte om anmälan är gjord eller ej, vilket jag trodde i ett tidigare inlägg. Såg mitt misstag och vill därför klargöra här.

http://lennartstrandberg.blogspot.com/

Intressant med lite debatt i ämnet iaf :)

-H
av Djinn
Mad skrev:Ni vet väl det att 5cm snö i "08 området" ger samma kaos som en halvmeter i resten av landet. :wink: :wink: :lol:
Ja, och att det är cm på LÄNGDEN inte höjden som avses i Stockholm är också en viktig faktor.
Användarvisningsbild
av Bosa
Har precis konstaterat att Continental PremiumContact 2 fungerar i 5cm snö också, tog mig till och med uppför backen även fast det inte var mer än just ta sig upp. :D
Användarvisningsbild
av A80TD
boeder skrev: Bättre att ha kortare bromssträcka på torr asfalt än en längre in i baken på framför varande då du glider på dubbarna. Vi som bor i nedre delen av sverige behöver väl inte dubbar.
Stämmer det verkligen? I tester verkar dubbade vinterdäck klara sig väl så bra på asfalt jämfört med dubbfria. Är det inte så att den extremare sajpningen som ger dubbfria däck bra grepp på snö & is, samtidigt försämrar stabiliteten på underlag med hög friktion?
av Drogen
Här kommer ett litet utdrag från Aftonbladet ang. dubbat vs odubbat.
"Dubbdäcken är bäst
Våra tester visar år efter år att dubbdäcken är bäst på is OCH på asfalt, medan de dubblösa däcken bara når upp till dubbdäcken på snö och i slask.

Konflikten när man konstruerar däck utan dubb är att få dem bra både på is och på asfalt. För bra isgrepp krävs ett mönster med många skärningar, sajpningar, medan asfalt kräver stabilare däckklackar. Nordendäcken är ofta hyfsade på is, men instabila på asfalt. Europadäcken däremot är finfina på asfalt, men usla på is.

Dubbdäcken klarar av att förena fina isegenskaper med god stabilitet på asfalt."

Hela artikeln på http://www.aftonbladet.se/bil/article971291.ab
av sandberg
Det är ju helt vansinnigt att rekomendera dubbfria däck. Läste t ex senaste ledaren i AMS + en artikel i tidningen, mycket intressant läsning om Vägverkets mfl kraftiga vinkling i sina historier.

Jag kommer ALLTID attk öra med dubbdäck på vintern, riktigt bra däck också. För 3 år sedan krockade min fru med en buss i blixthalka. Halvtaskiga däck utan dubb. Då kunde man bara tacka bilen (en Saab9000 "studentbil") att hon klarade sig med brutna ben. Vad som hade hänt om vi köpt t ex en Nissan Micra då vill jag inte ens tänka på...

Men det är exakt ett sådant tillfälle som dubbdäcken räddat situationen. Att vägverket då går ut och säger att "era närmast anhöriga är inte så viktiga, tänk på alla redan riktigt sjuka människor som KANSKE blir sämre av den KANSKE sämre luften när dubbdäcken sliter upp partiklar från asfalten". My ass att jag tänker göra det. Min familj åker säkert. Dubbdäck, antisladdsystem och krocksäkra bilar. Tänker INTE hamna i en sån situation att jag på en begravning tänker att jag kan glädjas åt att jag NOG inte förorenat luften i onödan.

Observera då att jag och min fru åker motorväg till jobbet varje dag. Då tycker iaf jag att dubbdäcken är som mest motiverade. Varför? Jo, det är väldigt sällan snömodd på motorvägen. Men det är vääldigt ofta blixthalka på vintern. Den där förrädiska tunna ishinnan som är äckligast av allt på vintern.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Har dubbdäck på både min och hustruns bil vintertid, dubbfritt är inget alternativ för oss. Att släppa iväg hustrun utan dubb känns inte rätt...
Dom må ha en något högre ljudnivå än dubbfritt, men med dagens moderna däck så är skillnaden i ljud minimal.
Skåne är förädiskt på vintern med blixthalka/svartis och det är lätt att hamna i kluriga situationer och då är dubbat ett stort plus. Det kanske inte är så många tillfällen per vinter man "överaskas" utav detta, men dom gånger det händer är man tacksam över att man valt dubbat. Om man har friska och rejäla dubbdäck samtidigt som man kör som om man hade blankslitna sommardäck är risken att hamna i olycka förbannat liten ;)
Användarvisningsbild
av Brainy
sandberg skrev:Det är ju helt vansinnigt att rekomendera dubbfria däck. Läste t ex senaste ledaren i AMS + en artikel i tidningen, mycket intressant läsning om Vägverkets mfl kraftiga vinkling i sina historier.

Jag kommer ALLTID attk öra med dubbdäck på vintern, riktigt bra däck också. För 3 år sedan krockade min fru med en buss i blixthalka. Halvtaskiga däck utan dubb. Då kunde man bara tacka bilen (en Saab9000 "studentbil") att hon klarade sig med brutna ben. Vad som hade hänt om vi köpt t ex en Nissan Micra då vill jag inte ens tänka på...

Men det är exakt ett sådant tillfälle som dubbdäcken räddat situationen. Att vägverket då går ut och säger att "era närmast anhöriga är inte så viktiga, tänk på alla redan riktigt sjuka människor som KANSKE blir sämre av den KANSKE sämre luften när dubbdäcken sliter upp partiklar från asfalten". My ass att jag tänker göra det. Min familj åker säkert. Dubbdäck, antisladdsystem och krocksäkra bilar. Tänker INTE hamna i en sån situation att jag på en begravning tänker att jag kan glädjas åt att jag NOG inte förorenat luften i onödan.

Observera då att jag och min fru åker motorväg till jobbet varje dag. Då tycker iaf jag att dubbdäcken är som mest motiverade. Varför? Jo, det är väldigt sällan snömodd på motorvägen. Men det är vääldigt ofta blixthalka på vintern. Den där förrädiska tunna ishinnan som är äckligast av allt på vintern.
Kunde inte sagt det bättre själv!

mvh
Anders
av mathem
Första posten på detta forum!

Har åkt en vinter på dubbfria Nokian WR med min Laguna Touring 2.0T -06, dessa har varit bättre än alla dubbade däck jag provat tidigare på ALLA underlag (observera att däcken var helt nya, kan inte uttala mig om hur de skulle vara efter ett par säsongers förslitning.) Tyvärr dog den bilen en våldsam död för några veckor sedan och är nu inlöst av försäkrningsbolaget (tack Volvia för en snabb och vänlig hantering av frågan) till förmån för en V70N Classic -08 som förhoppningsvis levereras imorgon.. Den kommer också att ha dubbfritt...
Användarvisningsbild
av JimmyG
Jag kör bara dubbfritt, vi har sällanm nu mera så mycket snö och is här att dubbdäcken ens är att föredra. På ren asfaldt ÄR dubbat sämmre efterssom det ger längre bromssträcka.

För att få ett BRA dubbat vinterdäck till tex 15 tum, måste man ge runt 1500 kr st vilket är 6000 kr för 4 st däck!

du kan köpa däck som fungerar lika bra för 8-900 kr st som är odubbade, iallafall där jag bor.

Dessutom, tillverkas dagens MILJÖDUBBADE däck på ett sådant sätt att man måste köra VÄLDIGT lungt och försiktigt för att kunna ha dom mer än 1 säsång. Detta taget direkt från grannen som är däckförsäljare! Däck tillverkarna skiter i om däcken håller mer än 1 säsong, för håller dom inte mer tjänar dom mer pengar.

Därför måste man upp i däck för väldigt mycket pengar för att få däck som håller. Det är inte alla som har råd med däck för mellan 6-15.000 för att kunna köra över 1 eller 2 vintrar.

Jag kollade på däck till min v70 awd nu när jag köpte nya vinterfälgar 18". dom skulle kosta 4400 kr st alltså 17600 kr för 4 dubbade vinterdäck!!

frågad då vad samma storlek kostade odubbat.. 5900 kr svarade dom. 11000 kr bättre är dom GARANTERAT INTE!!

Fick tag på ett par 16" pegasus fälgar till v70:n med kleber däck på dubbat för ca 1 månad sen till v70:n, HELT nya alldrig monterade som jag köpte för att ha nått att åka på, har kört normalt i hela tiden inga accelerationer eller sånnt lek och 60% av dubbarna är redan borta, pga av att vi inte har snö här. 4 hjuls-inställning gjod dagen innan dom monterades på!!

Ger inte ett öre extra för dubbat, jag vill inte och kommer inte att köpa det igen, utan det finns bara en sak att göra..... KÖR MED DET DU HAR INNANFÖR PANNBEBET!!

Dessutom ger dubben ofta en förare falsk säkerhet, att dom kan köra fortare än vad som egentligen går, balndannat på grund av all reklam att det är 1000 ggr säkrare med dubbat!

EDIT: Ursäkta alla stavfel, men ett par stora pilsner och sen se på tgb var inte så lätt... *hick*

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]

Smart energifördelning hybrid

Dom har inte riktigt lyckats med den funktionen ha[…]