Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo i norr
Jag har denna vecka köpt en 2017 V60 CC, D4 FWD. Känner till att denna VEA motor har en tråkig historik gällande EGR ventilen, men bilen var i bra skick och rätt pris på den. Den är uttagen sommaren 2017 och har nu rullat 7000mil
Motorkod: D4204T14
Frågar Er läsare på forumet: Har Volvo kommit närmare en lösning med problemet med EGR eller ska jag bara sitta stilla och vänta att motorlampan tänds vid nån körning? Tog idag av motorskyddet och läste på ventilhuset 31439464, bra att veta tänkte jag...bilen är servad 3 ggr men högst oklart om EGR är åtgärdad eller utbytt.
Nåt tips hur jag kan förebygga att problemet uppstår? Bilen gå bra, än så länge
Användarvisningsbild
av fjohan82
Kan inflika att alla inte får problem med EGR.
Jag har samma motor i min V60, inga EGR-problem efter 11700 mil.

Har du kollat upp om din bil är berörd av någon av dessa återkallelser?
Det är bara att sticka in näsan till en Volvoverkstad och fråga om det är gjort/du är berörd, kostar gratis att få det fixat.

Fjäder till bältet
Avluftning för kylaren (minimera luftfickor)
Insugningsröret? (sotbildning)
Användarvisningsbild
av Cotag
När du har "motorskyddet" av så kan du ju plocka ur T-mapsensorn och titta hur den ser ut, kan ge en indikation på hur sotuppbyggnaden ser ut i insugningsrör och egr-system.
Som ovan skriver, se till att "slanguppdateringen" för egr-kylaren är gjord och "kylsystemsavluftningen" är åtgärdad.

Har själv funderingar på att rycka av insuget/egr-systemet för rengöring men det finns ju roligare saker att göra ...
Användarvisningsbild
av Cotag
Jag hade bara tändningen av. Doppade den i lacknafta och blåste väldigt försiktigt med tryckluft, diesel är kanske mer safe.
Vill man vara säker på att inga felkoder sätts så ska man kanske låta bli att ta av kabeln. I mitt fall så hade jag redan felkoder på egr när jag kollade givaren.
av Haggee
Aha ok. Än så länge har jag inte fått problem med min V70 2016, 10700 mil. Men är det värt att göra detta samt skruva isär egr ventilen och rengöra den för förebyggande syfte eller låta bli o pilla på den? Så dumt byggt detta. Man åker en bil som är en tickande bomb liksom. Egr ventilen kan ge sig precis när som
Volvo 240 B230F går fettigt

och då pendlat mellan 0,2-0,8 men eftersom […]

Ojämn gång

Marelli-spjällhus är en möjlig fakt[…]

Denna videon tror jag visar vad du behöver. h[…]

Dimljus v70 97

Hej. Någon som kan förklara hur jag ko[…]