Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Losgard
God dag gott folk.
Jag är i görningen med att montera dragkrok på min bil, balk/krok sitter på plats.
Elen däremot verkar vara en helt annan femma, sägas bör att det är begagnat från skroten, det såldes som en komplett sats med Volvo 13polig originalsats, vilket visat sig vara en Westfalia 13polig sats.

Det som krånglar för mig är att jag har kablar som är lösa, där det inte framgår i Volvos beskrivningen vart dom skall kopplas, ej heller vad dom är till för.

Kontakt A
Ganska så tjock gul kabel, med egen jord, förmodad extraförsörjning för förbrukare på den tillkopplade vagnen.
Denna saknas helt i Volvos beskrivning, ingen motsvarande kontakt är hittad i bilen.
Är det meningen att man skall dra en egen kabel från batteriet för att få ström på denna?

Kablar B
Helt okända, En grå eller lila, och en blå, dessa framgår inte heller i Volvos beskrivning.
Båda två har taskiga kabeländar med nakna kardeler, kabeln är den längsta i hela piskan.
Vart skall dessa sitta, och vad styr dom?

Säkringsdosa bagage
Enligt instruktionen skall strömmatning Orange sitta i stift F4, inget konstigare än så antar jag.
Enligt Volvos instruktion skall man koppla utgående ström i F9, och sätta en 40A säkring där.
Detta måste vara det som kopplas mot kontakt A, men det sitter ej något stift med ström i kontakt F9.
Ideer på detta?

På TRM/styrboxen står följande:
Westfalia automotive
Uni CAN Control
Volvo V3.0
506668
1.029.312.03-13517
HW: G/SW: 2.021
12 VDC
CE (E1) 10 R

Någon som har en aning?
Vore jättetacksamt att få ihop detta idag.
kontakt_A.jpeg
kontakt_A.jpeg (37.12 KiB) Visad 2467 gånger
kontakt_B.jpeg
kontakt_B.jpeg (40.4 KiB) Visad 2467 gånger
sakringsdosa_bagage.jpeg
sakringsdosa_bagage.jpeg (127.65 KiB) Visad 2467 gånger
Användarvisningsbild
av MartinS
Du kan inte returnera westfalia-elen och köpa en volvosats istället så kanske det är enklare?
av Losgard
Tyvärr, köpte allt i gissningsvis Maj någon gång, betalade nog 1000 kr för drag+elsats, det kändes prisvärt just då.
Kroken satte jag på plats i Maj för att kunna dra båten, det är primärt det jag har draget till, båtkärran saknar ju ändå lampor så det blev liksom aldrig av, förrän nu då. :)
Jag har en 2012 med Volvos egen TRM. Den har två säkringar, en 40 A som driver själva TRM och en på 15 A, som helt vid sidan om TRM driver ständig 12 V matning till uttaget. Detta är den enda kabeln som inte kommer från TRM.
Den styrda 12 V matningen till uttaget, den som är till när motorn är igång, kommer alltså från TRM. Liksom allt annat i TRM får den ström från 40 A säkringen.

Nu har jag som sagt ingen erfarenhet av någon Westfaliamodul. Men de här kablarna du har lösa, går de direkt till uttaget? I så fall kan du ju mäta fram till vilken pol de olika kulörerna går, så kan vi se vilken funktion de ska ha. Om de däremot går till Westfalia TRM, då vet jag inget om vad de gör där.
av Losgard
Det skulle visa sig vara Volvo som har krånglat till det riktigt rejält.
Säkringsboxen i bagaget kan vara kopplad på 3 olika sätt innan 2013, sen efter 2013 så kom ytterligare ett sätt att koppla.
Vilken man har i sin bil verkar vara helt på måfå.

För framtida folk som köper Westfalia:
Dom grå och blå kablarna skall kopplas till dimljuset, man klipper den grönbruna kabeln i stammen till höger om bagagets säkringsbox och kopplar på sig på den.

I övrigt stämmer alla kablar med Volvos originalkablage, dom 2 kontakterna (liten grön + stor grå), 2 kablar med ringskor (jord) och en kabel till säkringsboxen med 15 A säkring.

15 A säkringen sitter på måfå på ett av tre olika ställen i säkringsboxen.
Ytterligare en 40 A säkring skall till, denna sitter även den på olika platser i säkringsboxen.
av jenslun
Hej

Var o grävde i min baklucka igår i annat syfte, jag köpte min XC70 2016 för några månader sedan och då monterades en Westfalia krock med tillhörande elsats, dessa kablar/kontakter som du har finns i min också, båda är ej anslutna, monteringen gjordes inte på volvo men med en can-bus modul som jag gissar du har. Om jag förstår de rätt enligt manualen så är det permanentström till uttaget och dimljus, Kan ha fel!!!
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]