Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ska ge mig på att byta hjullager imorgon.
Har kikat på dvs videos och en sak blir jag väldigt fundersam över. Jag bytte länkarm och spindelled och är tämligen säker på att tätningsringen sprack. Det är väl det som tvingar mig byta hjullager såhär knappt ett år senare.
Hur som haver, när jag tittar på videos som visar byte av hjullagret så är det ingen som pratar om eller byter tätningsring. Är tätningsringen egentligen integrerad i hjullagersatsen som man köper?
Kommer en bild på satsen i nästa inlägg.
Sedan verkar det som att de gör rent sätet för hjullagret och sedan verkar de applicera fett? Är det här man ska ha hjullagerfett? På de guider jag ser så verkar det vara lite allmänt fett bara? Så jag tänkte att jag kanske kan köra med bromsoksfett som är godkänt för aluminum?
Nu har jag en V70 mk1 men jag tror det är samma av bilden att döma.. Tätningen ska bara förhindra att det kryper in saltvatten in i splinen, den skyddar inte "gapet" in mot tätningen i lagret eftersom det ligger precis under ytterringen och tätningen når faktiskt inte ut dit! Tätningen köper man lös men den kostar bara några tior på Volvo. Lägg fett på båda sidor om den och fetta in splinen rejält.
Jag skulle inte använda bromsoksfett, det är silikonbaserat och är inte alls lika bra på att skydda mot rost. Använd ett universalfett där det står "bra saltvattenbeständighet" på etiketten. Jag använder själv OKQ8:s universalfett på blå tub.. Hjullagerfett har jag inte testat som rostskydd, tvivlar på att det skulle göra ett bättre jobb men funkar gör det antagligen.
Edit: OK:s eget universalfett verkar ha utgått, nu verkar de sälja CRC multi grease..
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Tätningen ska vändas rätt väg också, passar märkbart sämre om man sätter den fel men med våld går det säkert att få dit den. :-)
Sådär. Det gick förvånandsvärt lätt. Valde tom rätt orientering på tätningen. Dessvärre tog det gamla hjullagret med sig en del av fjäderbenet. Kommer en bild i nästa inlägg. Ser bara hur fint det blir att det börjar med länkarm, går via hjullager till ett helt fjäderben :-D
Insug b6254

Jag tror det är motorolja som kommer genom ve[…]

XC60 MY27

Ja, vi norrmän kommer nog att gå p&arin[…]

Det finns ett ställe till där jag inte l[…]

Vredet ska låsas automatiskt när du try[…]