Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag har bytt elmotor till p-bromsen bak, men lyckades sen få kolven att åka ut för långt ur oket. (Jag måste fått hjärnsläpp och testat bromsarna innan de monterades på plats). Och nu får jag inte in kolven i oket igen. Det är helt stumt när jag försöker pressa tillbaka den. Nån som har nått tips? måste den skruvas in medan man pressar in den?

Oket sitter i bromsslangen nu och elmotorn har jag monterat av. Så jag kan skruva in/ut kolven manuellt istället för elmotorn. Men när jag skruvar in den, så händer inget. Däremot om jag skruvar ut så åker kan den åka ännu längre ut. Har även provat sätta press på kolven och sedan skruva in den som elmotorn hade gjort. Men händer inget.

Tacksam för alla tips och ideer!

Gäller en V60 2012, elektrisk handbroms, vänster bak.
Bilagor
kolven.jpg
kolven.jpg (168.58 KiB) Visad 3524 gånger
Lossa bromsslangen från oket. Ta ner allt och lägg det framför dej, ta ur kolven helt. Gör rent allt som ska vara rent med bromsrengöring. Gänga tillbaka stången till parkeringsbromsen. Se till att du förstår att kolven och stången till p-bromsen måste passa i varandra. Ta lite _bromsvätska_, inget annat, på o-ringen och på kolven. Fäst damasken på kolven, dra sedan ner damasken typ halvvägs på kolven. Fäst den sedan i oket, och lirka ner kolven i oket samtidigt som du ser till att hålla koll på att stången till p-bromsen passar i oket. Tryck sedan ner kolven så mycket att du får på damasken, för att sedan pressa ned kolven helt.

Använd aldrig nåt annat än bromsrent och bromsvätska på bromsdelar i gummi. Dom tål sällan smörjmedel på mineralbas, de sväller och löser upp sig.
Råd vid motortvätt

Enda nackdelen är väl att det fortare bl[…]

Tackar! Är det i så fall navringar som […]

Nordic Plus vs Ultra

Nu vet jag inte om det gäller V60 eller XC60,[…]

Har du flyttat över spridarna från gam[…]