Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoJE
Vi har köpte en S90 T8 R-design idag och undrade om ni ville dela med er av information och lite Tips och Trix att tänka på (om det nu behövs) men det skulle jag tro.
Inte heller hunnit med laddbox, blir full koll på det nu de närmaste dagarna. Hitta en elektriker skall man ju också som har tid över till det hela.

Med vänlig hälsning, Janne
Användarvisningsbild
av sony
Vilka tips syftar du på?
Användarvisningsbild
av sony
Jag kör en s90 T8 i väntan på min xc60 T 8 . S90 T8 är en riktig bra bil. Nöjd med den 100% visst skulle jag önska att batteri håll lite längre typ 70km
Bor i GBG kör mest i Pure läge och har förbrukat typ lite mer än halva tanken på 5 veckor vilket är riltigt bra
Användarvisningsbild
av VolvoJE
Vet inte exakt faktiskt, tex. om någon kört en längre tid kanske fått någon aha upplevelse som att köra lite billigare än man kanske trodde. Det är ju lite kul att se hur billigt man kan köra om man nu vill detta och det vill man ju även om power läget är som Liseberg för barn. Kul att ha båda möjligheterna 😀
Hade en S90 T5 innan denna och hittills har jag bara kört ca 35 mil både i stan och utanför och ligger på 0,54. Känns bra hittills.
-------------------------
Väldigt roligt att höra att du är 100% nöjd med din bil. Bygger på min känsla om vår bil som är fantastiskt. Sitter i den även hemma i garaget.
Roligt att dela erfarenheter om bilen bilar.
Användarvisningsbild
av VolvoJE
Glömde att skriva att det verkar ju riktigt grymt att du kört såpass länge utan att tanka, låter som musik.
Vi bor också i Göteborg och har en hel del körningar i närhet av stan. Hälsa på sonens familj hämta barnbarn, köra till simskola osv. Hoppas på bra besparingar här mot T5:an.
av SundanceKid
Vi har också bytt från en V90 T5 R-design 2017 till V90 T8 R-design 2020. Fick ut den i feb-mars och har tankat 2 ggr. Klarar oss bra på el när vi kör i och runt staden både privat och jobb. Har möjlighet att ladda både hemma i min egna Easee och på jobbets Easee. Ska man köra långt så rekommenderar jag att använda navin, då använder bilen el där det är mest gynnsamt.
Så ska du till jobbet och hem så kan du lägga jobbet som delmål och hemma som slutdestination så används elen bäst. Startar jag med tomt batteri och kör t.ex till sommarstugan 10 mil bort så hamnar jag på 0,6l/m så den är snål oavsett.
av SundanceKid
Min medelförbrukning sen den köptes
Screenshot_20200823-171942.jpg
Skickat från min Oneplus Nord

Användarvisningsbild
av VolvoJE
Jäklar du, ser bra ur det där. Du kör mycket på bara el kan jag tänka mig. Jag ligger på 0,53 men än så länge bara kört på läge hybrid. Spännande.
Inte någon laddbox ännu, skall börja söka elektriker nu imorgon. Men funkar bra i vanligt uttag ca 4,5 timmar från tom till full.
Användarvisningsbild
av VolvoJE
Tack för informationen förresten, läste i manualen om det du skrev om att använda navin. Riktigt bra det att sådan info kan hjälpa bilen till ekonomisk körning.
av SundanceKid
Ullevi El installerade min Easee som jag köpte på tibber. Seriös firma som ofta jobbar mot företag men de slänger in jobb hos privatpersoner också.

Skickat från min Oneplus Nord

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]