Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Någon som bytt på en 5-cylindrig my-13 D5 och har några tips/instruktioner eller har ett hum om kostnad på verkstad för detta?
Rättar mig själv. Ser att den sitter på vänster sida av motorn. Antar att man plockar bort luftfilter och batteri och angriper från det hållet vid byte av EGR kylaren och inte underifrån.
Problemet hittat och lagat.

Det var ett mikroskopiskt hål i kylaren som tryckte ut 2.5 ml / mil och i värmen han det dunsta i fartvinden så det var sjukt svårt att upptäcka.

Nu är kylaren bytt så nu hoppas jag att kylarvätskan slutar försvinna.
VolvoB20 skrev:Problemet hittat och lagat.

Det var ett mikroskopiskt hål i kylaren som tryckte ut 2.5 ml / mil och i värmen han det dunsta i fartvinden så det var sjukt svårt att upptäcka.

Bra att det löste sig. Var det i en skarv det läckte?
VolvoB20 skrev: fre 21 aug 2020, 10:58 Problemet hittat och lagat.

Kylaren som i motorkylaren eller EGR-kylaren?
Motorkylaren.

Man blev ju orolig för EGRkylare, topplock, cylindrar eller vad som... nu var det bara vanliga kylaren.

Var svårt att hitta då det bara var några milliliter per mil som försvann i värmen så jag gav upp och fick hjälp att trycksätta systemet för att hitta så jag vet inte exakt var den läckte.
Styrväxel

Sitter det inte en o-ring eller nåt liknande[…]

Multirem V60 D4 181 hk

Tackar! Så stod det även i min vän[…]

Nästa fundering är runt generatorn. Eft[…]

Efter en del klurande och prövande löste[…]