Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Ok, bra kommentar tycker jag. Men vill ändå inte hålla med dig, hur vet du hur jag kör? Det verkar som du litar på dina dubbar? Lite väl farligt att tro att de löser prolemen med halka? Hur många dagar på året i den södra delen är sådana förhållande du pratar om?
Här nere saltas det för mycket i min mening. Det borde vara tvärtom höjd skatt på de som kör på dubbat och sliter på vägarna.
Dubbfritt vinner i längden, det blir varmara och blötare i lilla Sverige.
Det går faktiskt att köra med sommardäck året runt i Gbg-trakten. Men hur säkert är det ? Samma sak med dubbfritt, men en enda gång det är blankis och det är bara dubbat som gäller.
Att man som förare av bil med dubbfritt klarar sig så bra som man trots allt gör kan man tacka oss andra som kör dubbat för.
Jag vill påstå att de enda gångerna man blir riktigt överraskad av halkan är när det är blixthalt, vilket händer tillräckligt ofta i denna delen av landet för att bara av den anledningen välja dubbat.

Personligen bor jag så till att det är ganska backigt en bit, och samma sak där, hade inte ett flertal av oss här kört dubbat så hade ingen kommit hem till oss ens de dagar då det bara är snö. Nu är det bara dom med odubbat som antingen får ställa bilen för att de inte kommer hem sista biten, eller som kör av på vägen ner då det är isigt... Varje vinter...

/Thomas
av sandberg
Jag kör alltid dubbat. Pendlar mellan Nyköping och Stockholm och bara E4 hela vägen. Det spelar ingen roll. Hade en Audi A4 TDI Quattro förrut och den var faktiskt tystare med dubbdäcken än med sommardäcken...

Kör hellre med en säkrare bil och lite högre ljud på stereon...
Användarvisningsbild
av Bosa
Har åkt både och och vore det inte för att jag bor så till att jag måste uppför en 90 graders kurva där det är som brantast och jag ofta har en släpvagn med skoter med mig så skulle jag fortfarande åka dubbfritt. Nu åker jag dubbat och visst biter det bättre på ren is men på vanlig vinterväg så fungerar det alldeles utmärkt med dubbfritt också. Så om jag inte hade haft backen och har släpvagn + skoter titt som tätt på vintern hade jag nog fortfarande åkt dubbfritt. Var det riktigt isigt fick man anpassa farten men det får jag ju göra med dubbdäck också. Utan släpvagn var det inga som helst problem med backen, däremot de turister som har stugor bortanför mig hade det lite värre trots dubbdäck, nu har ju jag iofs bott på samma ställe hela mitt liv så man har väl fått lite träning av backkörning. Ena turisten ledsnade till slut att ha problem att ta sig upp och köpte en Subaru. :D

Bor man så till att det i stort sett alltid är isvägar så är det inget att fundera över, dubbat. Men även fast man har dubbat så får man ju fortfarande anpassa farten efter väglaget.
Användarvisningsbild
av ER
boeder skrev:Det är där du har fullständigt fel (och din trovärdighet sjunker ner till noll?), är mer nödvändigt nere i söder än i norr pga svarta ishalkan du inte ser och dubbfritt är lika bra/dåliga som sommardäck på detta underlag. Sen skall du tacka oss med dubb att du ens har fäste då vi ruggar upp ytan åt er som snålar. VV skulle ändå behöva grugga upp vägarna utan dubb så där faller halva ditt resonemang, se till at få bort gammla dieselhäckar så blir det större positiv inverkan på miljön än med enbart dubbfritt. Bättre att kunna stanna den dagen det är isgata ute än att glida in i baken på en ovetande framför pga dumheten att köra dubbfritt. Du är välkommen uppåt landen i vinter så får du se hur det är och du kommer ändra dig per omgående så fort du kommer utanför saltstråkena. Men det är ju också därför ni i söder inte kan köra bil på vintern så fort det kommer en liten vit flinga på vägarna och gör det hela till att bli ett pateisk "kaos" som kunat unvikas med dubbat, eller som man säger däck efter klimat, dvs nordisk vinter=självklart dubbat. Borde inte ens vara nåt frågetecken på denna punketen då man ALLITD skal lha däck för sämsta tänkbara väglag, dvs ren isgata annars är man oansvarig och förtjänar "lite" högre premier för den risk man utsätter andra trafikanter för till skillnad mot dom med rätt däck, dvs dubbat vintertid. Dubbfritt har även en stor nackdel att det lockar att användas som urusla sommardäck av ekonomiska skäl för att sen vara trafikfarliga vinterdäck redan efter 1 år då dom är utslitna och sönderbrända efter 1 sommar. Finns ingen hållbar ursäkt längre i detta landet för att inte hålla sig med dubbat.
Ok, bra kommentar tycker jag. Men vill ändå inte hålla med dig, hur vet du hur jag kör? Det verkar som du litar på dina dubbar? Lite väl farligt att tro att de löser prolemen med halka? Hur många dagar på året i den södra delen är sådana förhållande du pratar om?
Här nere saltas det för mycket i min mening. Det borde vara tvärtom höjd skatt på de som kör på dubbat och sliter på vägarna.
Dubbfritt vinner i längden, det blir varmara och blötare i lilla Sverige.
Litar inte på dubben, kör med hjärnan dvs när det är halt med tillräckligt stor marginal, MEN jag vill också kunna ha möjlighet att tvärnita/styra undan pga andras misstag att överskatta sin körförmåga även på ren isgata och svartis. Med däck utan fäste är det då ganska svårt att kunna förebygga så mycket man kan.
Visst finns det dom som litar för mycket på dubbat, likväl som det finns dom som litar på tok för mycket på dubbfritt, eller tror dom fungerar som sommardäck vilket dom inte gör.
Varför skall vi som gör VV en tjänst betala för det? Vi gör ju nytta, inte polerar vägarna så det blir snorhalt.
Enda anledningen att dubbfritt har fäste är dubbens förtjänst, den river upp isen så dubbfritt kan ta sig fram under falsktron att det fungerar bra i halka.
Även om det så är en dag per säsong så är dubbat påkallat för man skall alltid ha däck för sämsta tänkbara väglag, dit räknas givetvis inte dubbfritt och att det blir varmare stämmer inte, hittills är det enbart tecken en naturlig variation i vädret och inget man kan säga med säkerhet är ebn dragning åt att bli varm are då inget bevis finns för det annat än väl valda och friserade siffror som passar ändamålet och politiskt korrekt i hysterin.
Senast redigerad av 1 ER, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Larse
Bosa skrev:Har åkt både och och vore det inte för att jag bor så till att jag måste uppför en 90 graders kurva där det är som brantast och jag ofta har en släpvagn med skoter med mig så skulle jag fortfarande åka dubbfritt. Nu åker jag dubbat och visst biter det bättre på ren is men på vanlig vinterväg så fungerar det alldeles utmärkt med dubbfritt också. Så om jag inte hade haft backen och har släpvagn + skoter titt som tätt på vintern hade jag nog fortfarande åkt dubbfritt. Var det riktigt isigt fick man anpassa farten men det får jag ju göra med dubbdäck också. Utan släpvagn var det inga som helst problem med backen, däremot de turister som har stugor bortanför mig hade det lite värre trots dubbdäck, nu har ju jag iofs bott på samma ställe hela mitt liv så man har väl fått lite träning av backkörning. Ena turisten ledsnade till slut att ha problem att ta sig upp och köpte en Subaru. :D

Bor man så till att det i stort sett alltid är isvägar så är det inget att fundera över, dubbat. Men även fast man har dubbat så får man ju fortfarande anpassa farten efter väglaget.
Bosa verkar ha förstått att det spelar ingen roll vilket vinterdäck man monterar på bilen om man inte använder sig av "vinterdäcket innanför pannbenet". Oavsett om man kör dubbat eller dubbfrit så måste man förstå att snö och is är inte lika bra underlag som ren, torr asfalt på midsommarafton även om du har världen bästa vinterdäck på bilen.
Det finns för och nackdelar med både dubb och dubbfritt, acceptera att vi är olika och därmed också tycker olika, alltså en tycker dubbat är bäst medans en annan menar att dubbfritt är bäst. Det jag inte kan acceptera är att det verkar som att alla måste tycka lika. Det är helt okej att argumentera för sin sak men fel att hävda att det är det enda som gäller bara för att jag tycker så. Jag har kört på bägge alternativen och just nu kör jag dubbat, mest för att sambon känner större trygghet med det. Men en sak som jag tycker är konstig är att på vintern orsakas de flesta olyckor av halkan medan på sommaren är det av okänd anledning. Kör jag av vägen, sommar eller vinter, rår jag förmodligen för det själv. Krockar jag pga att jag kommer över på fel sida av vägen en vinterdag är det inte pga halkan utan pga min hantering av bilen under rådande omständigheter. Är det halt måste man ju köra därefter.

Det blev ett långt inlägg trots att jag bara ville berömma Bosa.

// Larse
av Mad
Ni vet väl det att 5cm snö i "08 området" ger samma kaos som en halvmeter i resten av landet. :wink: :wink: :lol:
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Det där är en väldigt svår fråga eftersom båda däcken har oslagbara kvalliteter men på så olika väglag.

Jag som kommer från Kiruna kan intyga att det t.o.m. går bra att köra med sommardäck på vintern i rätt väglag.

Odubbat är bra på kall och "torr"/packas snö, asfalt och säkert några fler områden, medans dom är helt värdelösa på is och blötsnö.

Om jag talar för oss i norr så tror jag att det är nästan 50/50 vilket däck man kan köra med och ändå känna sig säker med övervikt för dubbat. Men nu när det börjar bli isigare och isigare även här så är dubbat en självklarhet.

Personligen har jag alltid kört dubbat och känner att det är tryggast. Känner en och annan som kör/kört odubbat som tycker att det ger mer komfort och att det funkar bra överlag. Men blir det riktigt halt så har dom inte alls någon trygghet i däcken.
Användarvisningsbild
av Funk
Ni vet väl det att 5cm snö i "08 området" ger samma kaos som en halvmeter i resten av landet.
Nu skall väl inte jag försvara nollåttor egentligen, men släng in 1-200000 invånare till i Tranemo så skall du få se samma kaos vid minsta snöfall..
Och då är dom bortåt en miljon i stor-Stockholm.. :wink:

/Thomas
av HA
Var det någon som läste Aftonbladets vinterdäckstest? Jag har ingen uppfattning om testets omfattning eller "verklighetsförankring" men jag slogs av att de dubbfria däcken totalsågades jämfört med dubbdäcken. Inte ens på barmark fick de odubbade bra resultat. Intressant...

Efter att har läst testresultat, tips från olika håll (här bla) samt en diskussion med "däcksnubben" hos min Volvohandlare lutar det nu åt Michelin X-ice.

-H
Användarvisningsbild
av ER
HA skrev:Var det någon som läste Aftonbladets vinterdäckstest? Jag har ingen uppfattning om testets omfattning eller "verklighetsförankring" men jag slogs av att de dubbfria däcken totalsågades jämfört med dubbdäcken. Inte ens på barmark fick de odubbade bra resultat. Intressant...

Efter att har läst testresultat, tips från olika håll (här bla) samt en diskussion med "däcksnubben" hos min Volvohandlare lutar det nu åt Michelin X-ice.

-H
Det är en av dom mer seriösa/noggrannare testlagena med väl förankring i verkligheten och kunskap/erfarenhet och utan populistiska inslag av beväma/korrekta åsikter som är "rätt" för tillfället, trotts detta blir man överraskad varje gång. Denna gången att dubbfritt mer eller mindre sågas vid fotknölarna även på asfalt.

VV borde seriöst tänka till en gång extra innnan dom ger populistiskt "korrekta" rekomendationer som inte håller enligt all fakta som dessa tester ger vid hand varje år. Dom borde fällas grovt för denna felaktiga rekommendation som säkert lurar någon stackare som inte vet bättre.

Den som löser livslängdsproblemet hos Li[…]

Service Peugeot 107 2007

I går var jag och pressade ur det gamla lagr[…]

Idag har jag bokat tid för service. Classic s[…]

XC70 2016

En annan sak jag kom på jag glömt fr&ar[…]