Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av JennyB
Hej! Har kört omkring precis som vanligt, absolut inga problem (har egentligen aldrig haft några problem med denna bil). Den hade stått i några timmar på parkeringsplatsen, och i skymningen skulle jag åka och handla, och backade ut från sagda parkeringsplats. Plötsligt lyser illröd lampa. Den säger "hög motortemperatur" och termostaten går i botten så att visaren nästan går av (kändes det som för mig åtminstone).

Jag har läst de trådar som tidigare postats tidigare, och det verkar som att det inte nödvändigtvis behöver vara nåt fel på motorn, utan kan istället sitta på annat ställe. Jag har en OBD-II läsare så jag kan läsa ut felkoder, men nu vågar jag knappt slå igång bilen.

Hur kan jag ta reda på om jag kan köra ner bilen till mekanikern?
av MickeM
Den kan helt omöjligt vara överhettad när du KALLSTARTAR motorn.
Har den stått i timmar och varnar så gott som omedelbart (sekunder?) när man startar är det något fel. Och då menar jag på temperaturgivaren eller dess kablage.

Så fort skulle den inte bli för varm om så all kylvätska var borta, termostaten blockerad, vattenpumpen havererad , eller vad du vill.

Även om kylvätskenivån givetvis ska kontrolleras.

En sådan varning plötsligt under färd när man kört en stund, är däremot att ta på allvar.

PS:
"Termostaten" är den som reglerar vätskeflödet ut till kylaren så motorn inte blir för varm, eller för kall under färd.
Du tänker på motortemperaturvisaren, som gick i botten.

Du behöver bara ha tändningen på för att scanna för felkoder. Motorn behöver inte gå.
Ingen dålig början alls.
Användarvisningsbild
av JennyB
Läste ut felkoderna nu på morgonen efter att bilen hade stått över natten. Den rapporterade att den ville ha motorservice via instrumentbrädan, och felkod på MAP-sensor samt ECT-sensor (P0106 respektive P0117). Denna MAP-sensor har den signalerat om av och till ända sen jag köpte bilen 2017, slangar och sensor är utbytta, och felet lite intermittent. Mekonomen säger att alla värden är bra, så jag har accepterat det hela som att även solen har fläckar. Men! P0117 var ny för mig.

När jag drog igång motorn stack termometern först upp på max för att sen lägga sig på noll, och endast gul motorlampa samt meddelande om att den ville ha motorservice. Körde ner för backen - kanske 200 meter - och sen var det kernel panic och red alert igen, stanna genast osv. Svängde in till Mekonomen och sa åt dem att de får ta en titt precis när som helst.

Nu på eftermiddagen hörde de av sig och sa att de tror att det är en givare som är kass - de hade provkört den och ingenting var egentligen fel med bilen förutom att den tror att den är överhettad.
Användarvisningsbild
av JennyB
MickeM skrev: mån 17 aug 2020, 21:25
"Termostaten" är den som reglerar vätskeflödet ut till kylaren så motorn inte blir för varm, eller för kall under färd.
Du tänker på motortemperaturvisaren, som gick i botten.
Ja tack, jag har inte rätt ord för alla bitarna. Nu blev ordförrådet precis lite bättre.
av MickeM
JennyB skrev:
Ja tack, jag har inte rätt ord för alla bitarna. Nu blev ordförrådet precis lite bättre.
Jag hoppas att du inte tror att jag mästrar dig eller nått bara. :)

P0117 är "kylvätsketemperarurgivare. Orimlig signal"
Det förklarar varför visaren drar iväg och är den dom kommer att byta. Den är väldigt lätt att byta, så det kan du göra själv annars.
Kostar inte skjortan, och arbetstiden för byte är 3min. Så det borde inte bli dyrt ens på verkstad.
Den sitter invid termostaten där slangen till kylaren går ut.
Bara dom inte envisas med att byta komplett termostathus. Där medföljer givaren, MEN DEN FINNS OCKSÅ SEPARAT.
Säkert 1000kr i prisskillnad.

P0106 är "MAP sensor. orimlig signal"
Nu har du bytt både givare och slang.
Men, har du också blåst i mässingröret slangen sitter på in i grenröret så det är öppet in?
Det kan sota igen aldrig så lite, och då sätts felkoden.
Även smutsigt gasspjällskiva kan trigga denna felkod. Egen erfarenhet.
Rengöring av den är buslätt på en sugmotor. Bort med grova slangen och pilla upp skivan med fingrarna. Spraya lite bromsrengöring på en trasa och rengör skivans insida och dess anliggningsytor i loppet.
Det är att se som service även om det inte hjälper felkodsättandet. Skadar aldrig att rengöra där, även på dom här senare gasspjällen som är mindre felbenägna än tidigare.

Jag förutsätter att det inte rör sig om en Bifuel.
Användarvisningsbild
av JennyB
MickeM skrev:
JennyB skrev:
Jag hoppas att du inte tror att jag mästrar dig eller nått bara. :)
Absolut inte mästrande, jag är bara glad om nån förstår och ger mig korrekta uttryck för "överliggande kramaxel" och liknande. Surfade bildelsbasen för ord, men fastnade i "antiskrikplattor" och "krängningshämmarstag" och sen var det kört. Inte blåst i några rör, visste inte att det gick, och om jag hade vetat redan innan är jag lite för ängslig för att göra sånt för första gången utan handledning. Har sökt efter nån som gillar att visa och instruera, men tyvärr ingen så långt ögat når. Frågat på Mekonomen också, om jag kan vara kvar och glo och ställa frågor osv, men det får jag inte. Borde finnas mekanikerkurs för vuxna människor.

Jag tankar enbart bensin i denna bil.
av Dextre
Nej, det där är byte av själva termostaten i sig som öppnar och stänger för kylvattnet. Byta givaren är som att byta en termometer för att få rätt data till din mätare och till systemet som sådant. Termostaten har ingen egen elektronik.
av MickeM
Som sagt, nej. Filmen föreställer också en 2003 eller äldre med annat termostathus.
Så där lätt byter man tyvärr inte termostat på "nyare modellen".

Är du nyfiken, så gå ut till bilen och öppna huven.
På bilens högra sida går en grövre slang mellan motor och kylare.
Där den slangen går ut från motorn, sitter termostathuset, och på det sitter en kontakt. DET är givaren i fråga.
Ser det "huset" som slangen sitter på nytt och fint ut, byttes hela. Lite dyrare. Men skulle nog tagit mer än 30min arbetstid att byta gissar jag.
Ser det gammalt ut, byttes bara givaren.
Troligast.

Googla "Termostathus V70 2006" får du bild av hur det ser ut.

På det här forumet finns inga dumma frågor!
Vi försöker förklara.
Enklare saker kan man nog förklara, men, med svårare fel eller större reparationer krävs ett visst grundkumnande och inte minst en del verktyg.
Det kommer man inte ifrån.
Användarvisningsbild
av JennyB
MickeM skrev: Enklare saker kan man nog förklara, men, med svårare fel eller större reparationer krävs ett visst grundkumnande och inte minst en del verktyg.
Det kommer man inte ifrån.
Ja, det var väl en hyfsat enkel sak detta, så då blev det väl rätt då.

Tack för hjälpen.
Elfel 855 -96

Inte många svar. Så kommer med svar p&[…]

@AlexanderE , Du kommer tyvärr inte kör[…]

Släcka felkod

Jag har iCarsoft 2.0

Insug b6254

Jag tror det är motorolja som kommer genom v[…]