Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla. Köpte en S80 för några månader sedan och den hade då gått precis 13700 mil. Jag kör jättemycket då jag arbetar och "pendlar" mellan Oslo och Hamburg. Så 1300 mil är inte alls högt för mig över två månader (om något så är det nog under förväntad körlängd) och bilen passerade precis 15000 mil för tre dagar sedan.

Efter ungefär 600 - 700 mil ville bilen ha en halvliter olja. Jag fyllde på en halvliter "Castrol EDGE Professional V 0W-20" och körde vidare. I går, efter ungefär 600 - 700 nya mil, så ville bilen åter igen ha en halvliter olja. Och det fick den så klart.

Så här är frågan. En liter på ungefär 1300 mil. Är det "innanför specifikationerna" på förbrukningen?

Och en bonusfråga. Jag kollade oljenivån efter en liten åktur, och den visade som på bilden "full minus det röda fältet". Är det rätt av mig att tolka detta som riktig oljenivå och at det röda fältet inte ska vara "fylld" och betyder at motoren har för mycket olja?
IMG_0868.jpeg
IMG_0868.jpeg (405.03 KiB) Visad 1317 gånger
Tackar och bugar för svar.
Senast redigerad av 1 NoISv, redigerad totalt 0 gånger.
Precis, de båda röda fälten innebär för lite respektive för mycket olja. Det är big no att hamna där!
Vad som är normal förbrukning vet jag inte, men jag har vid ett tillfälle fyllt 0,5l i min V60 D4 på 11700 mil.
En liter på 1300 mil tycker jag är relativt mycket. I alla fall mer än vad jag önskat.

Jag antar dock att det är inom "specifikationen". Om det var min bil skulle jag kontrollerat vevhusventilationen så den inte är igentäppt, men inte börjat med att riva topp etc för att leta efter var oljan kan ta vägen. Jag skulle eventuellt kontrollerat kompressionen.

Om det var en bil jag just köpt skulle jag klagat skriftligt hos säljaren. Troligtvis görs ingenting åt det, men om du dokumenterat klagomålet tidigt finns det större sannolikhet att du får hjälp om det blir värre i framtiden.
Jag skulle inte oroa mig, 0W-20 är en väldigt tunn olja och vid mycket långkörning smiter nog en del förbi kolvringarna och förbränns.

Min XC70 med gamla D4an är ett undantag men annars har alla mina andra moderna bilar med lågfriktionsmotorer dragit minst en liter mellan varje service.
Jag svarar lite själv med efter som jag åke ner på Volvo-verkstaden och pratade med en mekaniker. Hans mening var att även om det var "en del"; så var det inte onormalt mycket, och helt klart innanför specifikationerna för bilen. Han bad mig dog återkomma om bilen började dra märkbart mycket mer olja så dom kunde kolla på det.

Efter som båda kamrem och EGR var "åtgärdade / bytt" på en stor service några dagar innan jag köpte bilen så är det "tyvärr" inte dags för service än så det känns lite onödigt att lämna in bilen för en sånn sak i nuläget.

Och tack ni som svarat :-)
Ja du upplever säkert som att du fyller på ofta eftersom du kör så långt. Flera trådar här på forumen där VEA dragit olja handlar det ju om att de går fylla på efter 200 mil eller så och det kan nog inte anses normalt...
När jag har gjort oljebyte enligt det tänkta schemat för min bil, alltså efter 3000 mil, har det vid några tillfällen hänt att bilen har velat ha en skvätt olja mellan bytena. Men det är inte alltid.

Jag har kört 31500 mil med bilen.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]