Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av bensii87
Hej. Nyfiken på era erfarenheter.

Vi hade tidigare 7.5 bp att köpa bil för. Sedan tog firman kostnader som vinterdäck, vinterförvaring, service och allt vad det var.

Sen kom Bonus/malus.
Firman anlitade en firma för att sköta leasing.
Avtalet nu blev 6000 SEK på sista raden.
(kom bara ett mail med summan).

Känns som den nya VDn försökt sänka kostnader, och leva på bonus, och lägre förmånsvärde, för att försöka få folk att ta bil med nettolöneavdrag.

Vi ska räkna med 2000km per år, administration för trängeselskatt (35 sek per månad), 36 månader, helförsäkring (även om bilen är garanterad), hyrbilsförsäkring, vinterdäck och vinterförvaring. Och det är summan "Totalkostnad per månad inkl ej avdragsgill moms" som är 6000 SEK på TCO värdet.

Jag kommer från ett bolag där man kunde ta ut en BMW 330e, BMW 420 gran coupe eller Volvo V60 T6. Och bilen var en hyffsat viktig sak när jag bytte till det här nya bolaget. Jag övertalades med 7.5 bp, och fick in en ganska bra bil första året. Men nu verkar det hopplöst kalkylera ihop något, utan nettolöneavdrag. Men känns fel att jag ska ta det som nettolöneavdrag då jag inte hade det på mitt förra jobb. Blir ju en faktiskt lönesänkning för att komma åt "samma bil". Sen att han menar att totalkostnaden per månad blir lägre om man tar ut en miljöbil på grund av bonus, och lägre förmånsskatt enligt de nya reglerna är ju eventuellt tillfälligt. Frågan är vad som händer med ny regering. Höjer han gränsen om 6000 SEK då? Hade jag jobbat kvar på förra bolaget så hade jag fortfarande haft lägre förmångsskatt och ändå fått ta ut en bättre bil.

Undrar om ni har några erfarnheter med TCO? Vad är era tak/gränser? Säkert svårt jämföra. Men kul få ett hum. Kanske är det jag som har svårt hitta "någorlunda bra bilar". Men allt jag klickar i, går på runt 7000 SEK, och då klickar jag inte ens i särskillt mycket utrustning. Ska jag upp i någorlunda vettig bil, med liknande utrustning som förr så hamnar jag på 8000-8500 SEK.

Bra veta för att veta hur man ska agera, och förhålla sig till sin position på arbetsmarknaden i övrigt. Är ju bara jag som har möjlighet påverka min egen situation.

Tacksam för svar! :)
Användarvisningsbild
av fjohan82
Nu är inte jag alls hemma på detta, men 200 mil/år låter väldigt lite...
av Lövet
Skrivfel, det är 20000km garanterat.
TCO är bekvämt för företaget och mycket vanligt numera. Pbb gränser är omodernt och det funkar inte med miljöbilar. Så det är inte så märkligt att man går över till det. 6000kr i TCO är inte jättelite men inte jättemycket heller. Skulle säga att det ligger i linje med 7.5pbb. 330e borde gå att få på den summan.

Det som dock sker tydligt med TCO beräkning är att utrustning blir relativt sett dyrare att lägga till. Det beror på att finansbolaget sätter restvärdet på utrustning till ungefär 25% på tre år. Så för att optimera kalkylen ska du välja en bil med så mycket standardutrustning som möjligt. Även om två bilar kostar 400k så kommer en bil med 340+60k utrustning bli mycket dyrare än en bil med 390k+10k i utrustning. Så det lönar sig att begära offerter på fler modeller och även modeller som ser dyrare ut från början - de kan få en lägre månadskostnad.

Jag kan rätt mycket om detta då jag lever på att bygga några av de system som används i bakgrunden för dessa saker så fråga på! @bensii87,
av bensii87
Lövet. Tack :) Kändes skönt få bekräftat att det är en någorlunda bra nivå att gå över till 6000 SEK per månad & att det i sig är rättvist.

Räknat på ett flertal bilar idag, och verkar ju galet.
Man verkar ju helt beroende på modell, grundmodeller osv.

Inte mycket man får in för 6000 SEK som är vettigt, jämfört med 7.5 bp. Jag kör ju relativt korta resor 1.5 mi. till jobbet. Har ingen möjlighet ladda hemma eller på jobbet.Och kör relativt långt till min familj. 50 mil enkel resa, 100 mil t/r. Gör kanske 2 sådana resor i månaden. Laddhybrid känns fel för mig. Men samtidigt det man hamnar på, för att få "något vettigt". Men då kör man egentligen bara runt med en dövikt.

Vill egentligen ha en Volvo V60 T6. Men med teknikpaketet, ljuspaket och lite lull lull, så hamnar man snabbt på 8300 SEK i månaden. Dvs. 2300 SEK i nettolöneavdrag. Säg att då förmånsvärdet ligger på runt 3000 SEK, med tilläggen som man plussat på, så blir det cirka 2300 + 350 SEK = 2650 SEK för sådan bil i månaden. Men istället om jag förstått det rätt så tar en Volvo V60 på långresor (T6) kanske 0.85 liter per mil, vilket resulterar i bränslekostnad för 2000 privata mil (166mil per månad x 0.85 x 14, på cirka 2400 SEK för bränsle i månaden). Totalt cirka 5000 SEK.

Om jag tittar på en Model S, Long Range AWD så landar den på 6000 SEK i nettolöneavdrag, och ingenting kvar i förmånsvärde (för det är väl så det funkar?). Resulterar i 6000 SEK som kostnad i månaden. Här kan jag tanka på affären, Nacka forum och köra superchargers mer eller mindre gratis. Men säg 400 SEK i månaden. Så totalt 6400 SEK i månaden. Gillar den automatiskt körande bilen som de har med (det är inkluderat i 6000 SEK paketet)

Sedan finns Polestar 2, där jag får in allt jag önskar i "grundpaketet". Blir cirka 3500 SEK i nettolöneavdrag. Och ingenting kvar förmånsvärde typ. Säg att man tankar en hel del ute, en del gratis i samband med handling osv. Men säg då runt 110 betalande mil per månad. Säg 2kw / mil. Och 3 sek per kw. Så 6 sek per mil.Dvs. runt 660 SEK. Så totalt 4200 SEK i nettolön.

Nu är jag inte "helt inne" i det här ännu. Men är ju många "faktorer" i det här att ta hänsyn till. Men för min del så verkar ju en elbil som jag ser till ladda, och sedan "köra på" tills nästa laddning vara en bra lösning. Internt i Stockholm kör jag bara 3 mil per dag kanske, utan det är först när jag gör långresor som det "rullar på mer". Så om jag laddar en gång i veckan så har jag för det jag "kör i stockholm" så att säga.

Eller så gör jag tokvurpor i hur jag tänker :)
av Lövet
bensii87 skrev:Om jag tittar på en Model S, Long Range AWD så landar den på 6000 SEK i nettolöneavdrag, och ingenting kvar i förmånsvärde (för det är väl så det funkar?). Resulterar i 6000 SEK som kostnad i månaden. Här kan jag tanka på affären, Nacka forum och köra superchargers mer eller mindre gratis. Men säg 400 SEK i månaden. Så totalt 6400 SEK i månaden. Gillar den automatiskt körande bilen som de har med (det är inkluderat i 6000 SEK paketet)
Skulle avråda från elbil om du inte har möjlighet att antingen ladda hemma eller på jobbet regelbundet. Du kommer bli GALEN av det. Superchargers ligger mitt ute i ingenting (det är tänkt så för att de bara ska användas på resor, inte som laddstation för ägare utan laddmöjlighet) och de som finns på köpcentrum och liknande är för klena. Du kommer få stå i timmar där. Inte sällan heller är de trasiga eller upptagna av fossilbilar som bara struntar i parkeringsreglerna.
Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det är klart, det har jag inte tänkt […]

Olika typer av växellådor

Till brorsans S60 T5 köpte jag ett kit fr&ari[…]

Volvo 440 Överhettar

Hej min 440 med renault motorn går varmt enl[…]

Värme i kupén laddhybrid

Är det så rakt av att elvärmaren e[…]