- ons 19 aug 2020, 07:59
Jag har en V70 D4 (5-cyl 2.0) från 2014 som har gått knappt 12k mil, så det är dags för service. Jag köpte bilen för knappt ett år sen, så jag har inte koll på exakt vad som gjort vid varje service. Enligt boken har det gjorts två basservice, två underhållsservice och nu senast en anpassad basservice.
Jag har tänkt göra servicen själv, men jag blir inte riktigt klok på vad det är som ska göras. Jag har hört med några verkstäder och fått lite olika bud, bl.a. olika offerter från olika mekaniker hos samma Volvo-handlare... Så jag hoppas på att kunna få lite klarhet här.
Min tanke är följande:
Jag har tänkt göra servicen själv, men jag blir inte riktigt klok på vad det är som ska göras. Jag har hört med några verkstäder och fått lite olika bud, bl.a. olika offerter från olika mekaniker hos samma Volvo-handlare... Så jag hoppas på att kunna få lite klarhet här.
Min tanke är följande:
- Olja + filter
- Luftfilter
- Kupéfilter
- Bränslefilter
- Bromsvätska? Har förstått att detta inte ingår i serviceschemat, men ska bytas vartannat år.
- Hjälpaggregatrem + spännare? Vissa instruktioner säger vid 12k andra efter 10 år. Ingen verkstad nämnde detta.
- By Hinkedink