Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
Jasså, det hjälpte inte?

Det blir ingen skillnad om du har på max kyla heller?
Om det tex är en innetemperaturgivare som ger fel info. Men borde vara konsekvent.

V70N har en givare invid evaporatorn inte långt från gaspedalen. Den kan också få AC att spöka.
Men då oftast också mer konsekvent.

När den stänger ner efter ett tag är det i regel "alltid" spelet i magnetkopplingen.

Men ingen regel utan undantag, tydligen.
av Baxtex
MickeM skrev:Jasså, det hjälpte inte?

Det blir ingen skillnad om du har på max kyla heller?
Om det tex är en innetemperaturgivare som ger fel info. Men borde vara konsekvent.

V70N har en givare invid evaporatorn inte långt från gaspedalen. Den kan också få AC att spöka.
Men då oftast också mer konsekvent.

När den stänger ner efter ett tag är det i regel "alltid" spelet i magnetkopplingen.

Men ingen regel utan undantag, tydligen.
Sambon har kört idag och kom nyss hem. Jag kollade på kopplingen och alla mina kopparbitar har flugit av. Så det kanske är därför. Jag stod lite i valet och kvalet om jag skulle limma då jag tyckte dom satt väldigt bra. Dessutom har jag inte vettigt lim vad jag vet. Funkar Karlssons klister kanske? Osäker om det tål höga temperaturer. Annars har jag vattenpumps fog jag skulle kunna använda, den tål ju höga temperaturer.

Eller så testar jag med buntband bara, får se till helgen. Om dom är tillräckligt bra i storlek.
av MickeM
Jag hade bundband på en skraltig S70 i flera år.
Bundband av kvalitet fungerar. Det vet jag.
Dom var nog runt 150mm långa innan dom klipptes av. (Som referens till storleken)
Billigaste buntbanden i skräp-plast kanske inte pallar så länge.

På nuvarande satte jag plåtbitarna som jag visade på bild tidigare.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Är du säker på att du har rätt mängd köldmedia? Är det för lite så bryter pressostaten på lågtryckssidan och då stannar kompressorn tills trycket har jämnats ut och den startar igen osv.
Önskar bara att påfyllning kunde lösa problemet på min bil, men icke :bored: Men med kortsluten pressostat så fungerar det fint :P
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jag kör med vita bundband jag köpte i ett "storpack" från lokala allt-i-allo-butiken(mao. okänt märke, troligen kvalitet modell låg). Jag använde minsta modellen, ca 100mm långa. Det var några år sedan, och dom sitter kvar än.

När det gäller buntband så gäller det bara att buntbanden är av den "sega" typen, inte sånna där hårda plasttyper som går av bara man vrider på dom lite för mycket.
av Baxtex
MickeM skrev: tis 18 aug 2020, 18:54 Jag hade bundband på en skraltig S70 i flera år.
Dom var nog runt 150mm långa innan dom klipptes av. (Som referens till storleken)

MickeM skrev: tis 18 aug 2020, 18:54 Jag hade bundband på en skraltig S70 i flera år.

Lucif3r skrev:Jag kör med vita bundband jag köpte i ett "storpack" från lokala allt-i-allo-butiken(mao. okänt märke, troligen kvalitet modell låg). Jag använde minsta modellen, ca 100mm långa. Det var några år sedan, och dom sitter kvar än.

När det gäller buntband så gäller det bara att buntbanden är av den "sega" typen, inte sånna där hårda plasttyper som går av bara man vrider på dom lite för mycket.
Alright, buntband har jag gott om, i hyfsat bra kvalitet. (plast som plast I guess men det är inte biltema iaf)
Så som jag har fötstått det kan man då sätta en på varje eller varannan "arm". Här är på en "arm":

https://i156.photobucket.com/albums/t10 ... hshim2.jpg

Jag har inte tillgång till mitt vektyg för att mäta sprickan förrän till helgen så får bli då!
av Baxtex
Erik Å skrev:Är du säker på att du har rätt mängd köldmedia? Är det för lite så bryter pressostaten på lågtryckssidan och då stannar kompressorn tills trycket har jämnats ut och den startar igen osv.
Önskar bara att påfyllning kunde lösa problemet på min bil, men icke :bored: Men med kortsluten pressostat så fungerar det fint :P
Nej jag är inte säker. Jag har inte fyllt på i dom 3 åren jag haft den och innan mig så stod den still i 2 år. Så vad jag vet har det aldrig varit påfyllt. Men när AC:n väl funkar så blir det svinkallt i bilen, så jag tror inte det är fel där? Oavsett så hade det nog inte skadat att fylla på.
av MickeM
Är kymediemängden för liten brukar det ge dålig kyla främst i BÖRJAN. Inte efter ett tag.
Det kan också skilja betydande mellan höger och vänster sida.
Detta är vanligate symptomen, alltså.
Därmed inte sagt att DET ALLTID är så.

Att kompressorn slår av och till, ibland med märkligt korta intervaller är en egenskap och inget att hänga upp sig på utan andra AC-symptom.
Användarvisningsbild
av Erik Å
MickeM skrev: ons 19 aug 2020, 11:50 Att kompressorn slår av och till, ibland med märkligt korta intervaller är en egenskap och inget att hänga upp sig på utan andra AC-symptom.
Jodå, det kan man mycket väl hänga upp sig på eftersom man inte får någon vettig kyla då den aldrig går 100%.. :-) Plus att man kommer att slita ner kopplingen i förtid.

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]