Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S60blue
GLIZ skrev:
S60blue skrev:Hej!

Vill egentligen bara uppmärksamma andra S60 ägare att kika efter rost.
Min är uttagen november-19 och har redan börjat rosta i en skarv på bakluckan invändigt.

Försöker bifoga bilder så får vi se hur det går, ny postare :)
IMG_3311.jpg
IMG_3310.jpg
IMG_3309.jpg
Hejsvejs!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Usch. Hoppas det inte är så på alla. Ser ut som ett ställe där det samlas smuts. Kolla så att det inte skaver mot karossen.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Min bil är extremt sällan smutsig men förstår vad du menar, skaver gör den nog inte...dock är det inte alltid man torkar torrt där efter tvätt :)
Blött blir det ju i alla skarvar och hörn och bakluckan är inget undantag men helt klart så är ju plåtskarven där slarvigt utförd annars skulle det inte rosta.
Den är inne för omlackering in och utvändigt på bakluckan så hela tråden var för att andra skulle vara uppmärksamma.

Användarvisningsbild
av GLIZ
fkullberg skrev:
Magnus-B skrev: mån 17 aug 2020, 22:01 Årets trådkapning.

Skickat från min V90-18
Eller hur Bild
InstämmerBildBildBild

Användarvisningsbild
av GLIZ
S60blue skrev:
GLIZ skrev:
S60blue skrev:Hej!

Vill egentligen bara uppmärksamma andra S60 ägare att kika efter rost.
Min är uttagen november-19 och har redan börjat rosta i en skarv på bakluckan invändigt.

Försöker bifoga bilder så får vi se hur det går, ny postare :)
IMG_3311.jpg
IMG_3310.jpg
IMG_3309.jpg
Hejsvejs!

Usch. Hoppas det inte är så på alla. Ser ut som ett ställe där det samlas smuts. Kolla så att det inte skaver mot karossen.

Min bil är extremt sällan smutsig men förstår vad du menar, skaver gör den nog inte...dock är det inte alltid man torkar torrt där efter tvätt :)
Blött blir det ju i alla skarvar och hörn och bakluckan är inget undantag men helt klart så är ju plåtskarven där slarvigt utförd annars skulle det inte rosta.
Den är inne för omlackering in och utvändigt på bakluckan så hela tråden var för att andra skulle vara uppmärksamma.

Då får du hålla ett extra öga efter du fått hem bilen. Rost är inte att leka med. Kan vara svårt att bli av med.

av Bempo
TheDarkKnight skrev: mån 17 aug 2020, 22:15
GLIZ skrev: mån 17 aug 2020, 21:55
TheDarkKnight skrev:Tänkte passa på och fråga om hjälp här så slipper jag skapa en ny tråd.

Jag fick för höga LAMBDA värden på besiktningen men normalt HC. Felsökte bilen på en verkstad med att radera koderna 3 gånger och det som kvarstod var följande:

2330 Insprutningsventil 3, felaktig - Intermittent
2810 Uppvärmningskrets främre lambdasond; Orimlig ström - Intermittent

Har varit fram och tillbaka på olika verkstäder, hos bland annat Bilia, Mekonomen etc, samt de billigaste runt hörnen alternativen också. Alla säger helt olika svar och vissa vet inte alls vad det kan vara. Så min fråga är om någon här har erfarenhet utav följande problem eller kan tänka sig att berätta vad jag behöver göra för att få det fixat om man har kunskapen?

Tackar på förhand!
Hade kanske varit bättre om du startat egen tråd. Men en insprutningstvätt skadar aldrig.

https://www.google.com/search?client=ms ... 60&bih=617

Lambdasonden verkar behöva bytas.

Tacksam för svar, jag har kört sån vätska som man blandar när man tankar bilen men problemet kvarstår. Däremot ska jag åka och byta ut Lambdasonden fram, dock är det otroligt petigt med vilken man köper, hittade en på reservdelar24.se https://www.reservdelar24.se/bosch-12790387.html funderar på om den passar? Ingen verkstad vill ge mig ett rakt svar, de försöker maska in mig i deras träsk så jag ska behöva köpa delarna av de istället för överpriser, med andra ord så de får en bättre vinst från mig.

Tacksam på förhand!
och starta en egen tråd där trådnamnet överensstämmer med ämnet
Användarvisningsbild
av js1
För skojs skull, prova med en kylskåpsmagnet och det är alu eller stålplåt i luckan. Det borde ju vara stålplåt med tanke på rosten. :-(
av TheDarkKnight
Bempo skrev: tis 18 aug 2020, 07:55
GLIZ skrev: mån 17 aug 2020, 21:55 Hade kanske varit bättre om du startat egen tråd. Men en insprutningstvätt skadar aldrig.

Tacksam för svar, jag har kört sån vätska som man blandar när man tankar bilen men problemet kvarstår. Däremot ska jag åka och byta ut Lambdasonden fram, dock är det otroligt petigt med vilken man köper, hittade en på reservdelar24.se https://www.reservdelar24.se/bosch-12790387.html funderar på om den passar? Ingen verkstad vill ge mig ett rakt svar, de försöker maska in mig i deras träsk så jag ska behöva köpa delarna av de istället för överpriser, med andra ord så de får en bättre vinst från mig.

Tacksam på förhand!
Sorry men startade kontot igår kväll, har precis lärt mig hur man skapar egen tråd.
av Bempo
TheDarkKnight skrev: tis 18 aug 2020, 11:33
Bempo skrev: tis 18 aug 2020, 07:55

Tacksam på förhand!
Sorry men startade kontot igår kväll, har precis lärt mig hur man skapar egen tråd.
:-)
av Edwe
:crying:
GLIZ skrev: mån 17 aug 2020, 21:55
TheDarkKnight skrev:Tänkte passa på och fråga om hjälp här så slipper jag skapa en ny tråd.

Jag fick för höga LAMBDA värden på besiktningen men normalt HC. Felsökte bilen på en verkstad med att radera koderna 3 gånger och det som kvarstod var följande:

2330 Insprutningsventil 3, felaktig - Intermittent
2810 Uppvärmningskrets främre lambdasond; Orimlig ström - Intermittent

Har varit fram och tillbaka på olika verkstäder, hos bland annat Bilia, Mekonomen etc, samt de billigaste runt hörnen alternativen också. Alla säger helt olika svar och vissa vet inte alls vad det kan vara. Så min fråga är om någon här har erfarenhet utav följande problem eller kan tänka sig att berätta vad jag behöver göra för att få det fixat om man har kunskapen?

Tackar på förhand!
Hade kanske varit bättre om du startat egen tråd. Men en insprutningstvätt skadar aldrig.

Tacksam på förhand!

Jag har 6 filer och 2 mappar i roten på USB[…]

Koppla ur högtalarna a bak så.slippet d[…]

Inte tänkt på de på v70n med i al[…]

Bygga ”busbil”

Ja du lär ju få bra mkt mindre häs[…]