NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tja! Stannar förbi här på forumet innan slutstationen som är skroten.
Har en v50 2.4 liter som varit i min ägo i cirka 14 månader/2000 mil. Den har totalt gått ca 26500. Har givit den massa kärlek i form av nya stötdämpare, drivaxel, bromsskivor, vinterhjul, o massa annat. Men den vill inte ge nån kärlek tillbaks verkar det som...

Nu läcker han olja, motorlampan lyser, den varvar lite som den vill och vevhusventilationsslangen är av... Allt hände innom loppet av 2 dagar. Helmia ska ha 3900 för felsökning då det behövs 2st felsökningstider. Blir så trött på alla problem så nu får den åka nog åka och bli skrot om ingen här har någon mirakel-lösning på det hela.

Är det någon som varit med om liknande? är det någon idé att ens försöka rädda den?
Efter läst lite på forumet är min tes att det varit något strul med oljefällan och nu har en packning eller liknande tryckts ut och därav oljeläckaget. Nu är ju slangen av iaf så något övertryck kan det inte bli? Ändå läcker den olja. Lägger man en bit papper på oljepåfyllningen suger den väldigt lätt inåt.

Finns det någon vettig lösning på detta eller är det skroten nästa? Tänker ju inte lägga ner mer pengar än vad den är värd.
Bilagor
20200815_141233.jpg
20200815_141233.jpg (785.23 KiB) Visad 2103 gånger
20200811_113306.jpg
20200811_113306.jpg (922.52 KiB) Visad 2103 gånger
Ta dig till en GDS-hall och tvätta av motorn under, kör sen ut eller några meter och försök identifiera varifrån oljan kommer, eller om du ser det redan nu.
Efter det är det nog aktuellt med nytt membran eller hela huset för oljefiltret/vevhusventilationen + slang beroende på vad en fix kostar av oljeläckan och såklart oljeläckan, beroende på vad det nu är.
Märkligt att bilen tog sig så långt med originalslangen. Det är ett känt fel att "dragspelet" går sönder. Själv köpte jag min V50 med samma motor med några meter eltejp runt slangen, som ändå sög luft i en otejpad spricka.

Byt slangen. Den är nästan gratis här https://shop.speedparts.se/sv/prod/volv ... -xc70.html Köp två mindre slangklämmor också.
Bytet är lätt, bara lossa på insuget (hela toppen av motorn, sex (?) torx och några slangar (som när man byter tändstift)), byt slangen och gör fast den med slangklämmorna.

Den trasiga slangen orsakar att motorn får omätt luft vilket gör att motorlampan lyser (LTFT hög).

Oljespillet är mer oklart. Tvätta som HCP skrev så att du kan se var det kommer ifrån.
Tack för svaren. Får testa byta slang och se vad som händer. Kan ju vara värt.
Är det någon som testat sånt medel man häller i motoroljan som ska göra mirakel och täppa till hål? Ungefär på den nivån är jag redo att försöka rädda han. 350kr totalt är rimligt. Håller det till årsskiftet är jag nöjd, efter det blir det nog en ny bil.
Bild
Bilagor
Screenshot_20200818-100730_Chrome.jpg
Screenshot_20200818-100730_Chrome.jpg (99.71 KiB) Visad 2032 gånger
Häll inte i något sådant där mirakelmedel, det kan göra mer onytta än nytta.
som det ser ut på den första bilden så har förmodligen oljan slungats iväg av drivaxeln då den ser blöt ut innan damasken.
Det jag kan komma på just nu som kan läcka olja är, packboxen till kammarna troligtvis avgaskammen, dock borde det inte bli så där blött. Kolla om det är blött vid tändspolarna, dvs av med insuget (plasten) Skulle faktiskt kunna vara VVT-solonoiden som läcker eller har spruckit alternativt lossat, där är det ett ganska så högt tryck på oljan och den ser du när du väl får av överliggande insugsröret :-)

Ser att du skriver Helmia så jag antar att du befinner dig i Värmland, å befinner du dig i närheten av Karlstad och behöver hjälp med att släcka felkoden för motorlampan så skriv ett PM till mig :-) dock lär du ju få behöva åtgärda slangen innan nollställning av felkoder.
DayDreamer skrev: tis 18 aug 2020, 18:21 Häll inte i något sådant där mirakelmedel, det kan göra mer onytta än nytta.
som det ser ut på den första bilden så har förmodligen oljan slungats iväg av drivaxeln då den ser blöt ut innan damasken.
Det jag kan komma på just nu som kan läcka olja är, packboxen till kammarna troligtvis avgaskammen, dock borde det inte bli så där blött. Kolla om det är blött vid tändspolarna, dvs av med insuget (plasten) Skulle faktiskt kunna vara VVT-solonoiden som läcker eller har spruckit alternativt lossat, där är det ett ganska så högt tryck på oljan och den ser du när du väl får av överliggande insugsröret :-)

Ser att du skriver Helmia så jag antar att du befinner dig i Värmland, å befinner du dig i närheten av Karlstad och behöver hjälp med att släcka felkoden för motorlampan så skriv ett PM till mig :-) dock lär du ju få behöva åtgärda slangen innan nollställning av felkoder.
Tack för svar! Bor i Karlstad, men har redan en som kan släcka, men tack för erbjudandet! :) får kika närmare på problemet när jag har tid helt enkelt.

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]

Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]