Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av doradotuna
Tjena! Jag har en allmän fråga då jag är en relativt nybliven volvobonnmeckare. Jag är ägare till en 944 med b230ft motor.

Turbon skall ladda 0.55-0.65 där någonstans. Men min laddar bara 0.3 upp till ca 5000rpm och då stiger den till 0.4 sedan 0.5 och slutligen 0.6 vid ca 6500 rpm.

Borde inte den ladda runt 0.6 tidigare än vid 5000rpm?

Mvh
av Svajjarn
Ska ladda 0,65. Är du säker på att din mätare visar rätt? En LTT laddar 0.3. Byt ut alla torra,spruckna vaccumslangar, har någon satt ett T kors på slangen till orginal-turbo"mätaren", då får du bara hälften. E det på slangen mellan klockan å dumpen du kan borra ett hål, bara 2 mm diameter. 940 e generösa på insuget med platser för slang.
Kolla du så att staget på klockan äe gängat, det e skillnaden på lätt å fulltryck.
Användarvisningsbild
av doradotuna
Jag har kollat runt lite nu. Alla slangar verkar hela och friska. Staget på klockan är gängat vilket betyder att det är en FT. Märkte även att Wastegaten är brickad ut med 2 brickor på varje skruv. Däremot har något kopplat in ett T-kors på original turbomätaren och sen vidare upp till en extern BSR turbomätare. Både originalmätaren och den externa fungerar. Kan det va så att måtaren visar fel då?
Användarvisningsbild
av White
doradotuna skrev:Jag har kollat runt lite nu. Alla slangar verkar hela och friska. Staget på klockan är gängat vilket betyder att det är en FT. Märkte även att Wastegaten är brickad ut med 2 brickor på varje skruv. Däremot har något kopplat in ett T-kors på original turbomätaren och sen vidare upp till en extern BSR turbomätare. Både originalmätaren och den externa fungerar. Kan det va så att måtaren visar fel då?
Har ocks extramätare på T-kors och den visar rätt.
Tysta sommardäck V90

Glöm inte bort er egen hörselkurva n&aum[…]

Luftkudde domkraft

Är det sån här du menar? https://[…]

Sedan börjar den "bluddra" och k[…]

Buckelteknik har vi haft bra erfarenhet av https[…]