Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Henrikda
Jag är inte så imponerad av modemets kapacitet i min V90 CC MY 18, bl a Spotify (med hög ljudkvalitet inställd ska jag erkänna) hackar till och från även när jag befinner mig i Stockholmsområdet med väldigt god täckning. När jag har ett tvillingkort från mitt mobilabonnemang i bilmodemet och kopplar upp mig via wifi hotspot mäter jag som mest upp hastigheter på 10-15 Mbit/s via Bredbandskollen men ofta lägre än så. Om jag från samma platser mäter direkt från telefonen via 4G får jag i stort sett alltid över 100 Mbit/s. Jag har läst här att modemet klarar 4G och teoretiskt borde hastigheten bli högre med bilens externa antenn än via telefonen. Kan det vara något fel på antenn eller modem? Finns det något uppgraderat modem som klarar högre överföringshastigheter som man kan byta/uppgradera till?
av Henrikda
AndS skrev: mån 17 aug 2020, 13:07 Går inte all kommunikation via Volvo med inbyggt modem?
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar; man kan stoppa in ett eget SIM i modemet bak i bilen och då surfar du på det abonnemanget. Som alternativ till att koppla upp bilen via din mobil via BT eller wifi-delning.
av troubleshooter
Har kört den inbyggda spotify och tunein appen i 3,5 år nu, jag har inte haft några problem en spotify eller tune in, kör också högsta kvalitet, jag har ett ställe där han tappar mottagning helt men då är vi långt från stad har inte testat att koppla upp mig via bilens wifi, men då har du ju ytterligare en felkälla om det är problem, antingen bilens Wifi eller 4G uppkopplingen, har kört både Telia och Telenor på simkortsplatsen i bilen
av Cokeisit
Henrikda skrev:
AndS skrev: mån 17 aug 2020, 13:07 Går inte all kommunikation via Volvo med inbyggt modem?
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar; man kan stoppa in ett eget SIM i modemet bak i bilen och då surfar du på det abonnemanget. Som alternativ till att koppla upp bilen via din mobil via BT eller wifi-delning.
Det han menar är att all kommunikation går via Volvos servrar för att höja säkerheten. På så sätt tappar vi troligtvis en del i prestanda.

För mig fungerar Spotify hyfsat bra. Tyckte att det fungerade bättre i min V90 CC 18 än i min 21 dock. Har märkt av lite hackande som jag inte känner igen från tidigare. Det kan vara bilen eller Volvos servrar, oklart vilket. Tycker hela Sensus känns lika seg som i den tre år gamla bilen som i den nya, hade förväntat mig lite förändringar i hårdvaran.
av Henrikda
Cokeisit skrev: mån 17 aug 2020, 20:34
Henrikda skrev:
Det han menar är att all kommunikation går via Volvos servrar för att höja säkerheten. På så sätt tappar vi troligtvis en del i prestanda.

För mig fungerar Spotify hyfsat bra. Tyckte att det fungerade bättre i min V90 CC 18 än i min 21 dock. Har märkt av lite hackande som jag inte känner igen från tidigare. Det kan vara bilen eller Volvos servrar, oklart vilket. Tycker hela Sensus känns lika seg som i den tre år gamla bilen som i den nya, hade förväntat mig lite förändringar i hårdvaran.
Ok, då förstår jag vad ni menar. Ja, ska allt passera Volvos servrar lär det försvinna en del hastighet ”på vägen”. Samma effekt som när man surfar via VPN.
Märkligt att de inte fått upp hastigheten till MY 21!
Finns det förresten något knep för att ladda ner kartuppdateringar själv direkt via internet i bilen så man slipper USB-minnet? Det står alltid att uppdateringen är för stor när jag försöker ladda ner den online i bilen.
av SundanceKid
Cokeisit skrev:
Henrikda skrev:

Jag tycker min T8 2020 är mycket snabbare i menyer och spotify startar direkt. Min T5 2017 va lite segare iallafall vid uppstart av spotify där kunde det gå 30 sek om det ville sig illa. Iofs är det inget jag stört mig på vad jag minns.
av CivIng
Lite offtopic men vad gäller Spotify, är det inte bättre att streama från mobilen där man kan ha sina favoritlistor nedladdade lokalt/offline till mobilen? Så är man oberoende av datahastigheten. Streama antingen via bluetooth eller CarPlay...
av pellemando
CivIng skrev:Lite offtopic men vad gäller Spotify, är det inte bättre att streama från mobilen där man kan ha sina favoritlistor nedladdade lokalt/offline till mobilen? Så är man oberoende av datahastigheten. Streama antingen via bluetooth eller CarPlay...
Du får otroligt mycket sämre ljud om du gör så än att spela direkt via Spotify i Sensus
av CivIng
pellemando skrev: ons 19 aug 2020, 00:46
CivIng skrev:Lite offtopic men vad gäller Spotify, är det inte bättre att streama från mobilen där man kan ha sina favoritlistor nedladdade lokalt/offline till mobilen? Så är man oberoende av datahastigheten. Streama antingen via bluetooth eller CarPlay...
Du får otroligt mycket sämre ljud om du gör så än att spela direkt via Spotify i Sensus
Vad är det för ljudkvalitet via Sensus? I mobilen kan man ladda ner i Spotify med 320 Kbit/s och sedan är väl bluetooth-streamingen lossless trodde jag.
Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]