Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av pang58
KalleJ skrev: sön 16 aug 2020, 00:28 Den funktionen har jag på min MY10 med elinfällbara och el samt minne på förarplatsen.

Problemet är väl snarare att, även om man har funktionen så går backspegeln ner och in nästan hela vägen. Så man ser inte ett SKIT endå, om man inte är 165 och sitter precis som Volvo tror/vill att man ska sitta. Tur man inte har stora fälgar.

Bättre på Saab från -02 och framåt med elstol och minne. Där ställer man inte hur båda speglarna ska stå vid backning med varje förarprofil på stolen, så går dem dit man vill när man lägger i backen. Volvo är fan inte premium. :sick:

Sen kan vi ju prata om elektriska handbromsen som inte går ur före man gasar en jävla massa i Driveläget så hela bakdelen niger ihop. Den får man allt sköta manuellt endå :oops:
Den är ju perfekt placerad om man är lite längre eller har korta armar :devil:
Om du tycker att en Saab från -02 har mer premium än Volvo finns ju alltid möjlighet att hitta en sådan och sälja Volvon. Varför behålla en bil man ärmissnöjd med? ;-)
KalleJ skrev:Sen kan vi ju prata om elektriska handbromsen som inte går ur före man gasar en jävla massa i Driveläget så hela bakdelen niger ihop. Den får man allt sköta manuellt endå :oops:
Då är det nog fel på just din bil. Ingen av mina bilar har varit så och ingen jag någonsin provkört eller haft som hyrbil. Har man bältet på så räcker det med en liten lätt gasning så släpper handbromsen direkt utan problem. Om man däremot tokgasar direkt så hinner den ju inte släppa innan bakdelen niger, detta är precis som alla andra bilar med samma funktion.
dannesk skrev:
KalleJ skrev:Sen kan vi ju prata om elektriska handbromsen som inte går ur före man gasar en jävla massa i Driveläget så hela bakdelen niger ihop. Den får man allt sköta manuellt endå :oops:
Då är det nog fel på just din bil. Ingen av mina bilar har varit så och ingen jag någonsin provkört eller haft som hyrbil. Har man bältet på så räcker det med en liten lätt gasning så släpper handbromsen direkt utan problem. Om man däremot tokgasar direkt så hinner den ju inte släppa innan bakdelen niger, detta är precis som alla andra bilar med samma funktion.
Bild
Användarvisningsbild
av snepo
Intressant detalj. På Jaggan jag hade .Släppte handbromsen när man la i en växel. R eller D. Har haft en Citroen C 4. Där tyckte jag att det satt hårt åt. Släppte med ett klonk. Valde att läggar ur handbromsen manuellt istället
av KalleJ
snepo skrev:Intressant detalj. På Jaggan jag hade .Släppte handbromsen när man la i en växel. R eller D. Har haft en Citroen C 4. Där tyckte jag att det satt hårt åt. Släppte med ett klonk. Valde att läggar ur handbromsen manuellt istället
Jepp du måste ju endå hålla bromsen för att komma ur P-läget eller kommer jag ihåg fel? Lägger man i Drive på en automat så ska bilen vara körklar. Precis som att lägga i ettan på en manuell.

Inte konstigt att bakbussningarna blir dåliga snabbt. Även om man trycker lätt(duttar) på gasen så känner man att p bromsen ligger i och bakdelen håller kvar.
Räcker egentligen att ligga på D läge för att hjulupphängningen bak ska få ökad belastning. Idiotisk implementering om du frågar mig.
Inte fasen är det parkeringsbromsen som klår bussningarna. Det märks inte ens jämfört med påfrestningarna när man kör. Desstuom är det rosten som tar dem, inte fjädringsrörelsen.

Det finns de som vill ha p-broms och drive samtidigt. Om de inte har autostopp står en del med p-broms vid trafikljusen, för att inte ha bromsljusen tända. För att lossa p-bromsen kan man antingen dra i knappen, i vilket fall bromsen måste vara nedtryckt, eller gasa, i vilket fall lådan måste ha en växel ilagd.
av KalleJ
@apersson850,

Sitter det snabbare/nyare? Version av p-broms på my12? Kör jag ifrån ett rödljus med p-broms så kan jag lika gärna lägga 200kg i skuffen ungefär samma resultat. Vill man stå utan bromsljus på funkar P-läge också...
Och nej jag menar inte fjädringsvägen utan kraften bakåt som uppstår. Håll p-bromsen inne när du rullar i 20-30km/h så förstår du.

När man startar bilen från P-läge borde P bromsen går ur när man lägger i Drive, väldigt enkelt.
Står man fickparkerad(tätt) är det dessutom svårare att ha kontroll på hur mycket/mjukt bilen börjar röra sig. Min rullar alldeles utmärkt iväg utan att behöva gasa.
Känns helt främmande att behöva gasa iväg en automat, den största majoriteten av automater så släpper man fotbromsen så börjar det rulla.
Bälte på är nummer 1 för att Volvos P-broms ska släppa, så det inte missas i diskussionen.
Jag testade idag att få den att släppa utan bältet på. Fullständigt omöjligt utan att manuellt pilla på knappen...
Med bältet på släpper den direkt, räcker att trycka till på gasen lite lätt.
Jag har inte provat något äldre än 2012 med elbroms. Vi har en 2012 och en 2016 och det räcker att nudda gasen i båda, så åker den.
Släpper bromsen för att åka iväg gör man ju om man inte har p-bromsen i. Har man dragit åt parkeringsbromsen är det rimligt att man med någon mer manöver indikerar att man faktiskt vill att det ska röra på sig.
Ja, jag står inte vid rödljus med p-bromsen ilagd, men det finns de som gör det. Då tycker de att det är enklare än att lägga i P-läget, för då räcker det att dutta på gasen för att komma iväg.
Med elektrisk broms går det inte att lägga i den i 20-30 km/h. Försök får du se.
För övrigt går det ju utmärkt att lossa bromsen manuellt först, och sen åka iväg, om man inte gillar den mängden gaspådrag som behövs för att komma iväg. Jag kan alltså smyga iväg min på båda sätten.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]