Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av glock40sw
Om någon av de två 11E huvudsäkringar är trasig ,blir hälften av säkringar på CEM strömlösa. Troligast felorsak är fuktskada i den koppling till CEM där den blå/vita kabel är med.
MY -05 och -06 var det inte ovanlig fel ,så kanske också med en -07 också.
av Martinell82
Tänkte uppdatera lite här då problemet är löst. Utifall nån får samma bekymmer. Det var cem som hade sagt upp sig. Så det blev en ny så va problemet borta 👍
av vjohnj
Martinell82 skrev:Tänkte uppdatera lite här då problemet är löst. Utifall nån får samma bekymmer. Det var cem som hade sagt upp sig. Så det blev en ny så va problemet borta 👍
Vad blev kostnad för denna sak . samt byte själv erl verkstad?
av MickeM
Ang vattenskadad CEM.
Det var första 2005'orna som fick en undermålig lucka för CEM i torkardiket, enl en bekant med insyn. Man tog tidigt fram en bättre modifierad, eftersom detta hände under garantitiden.
Dom flesta byttes ut, några på Goodwill.
(Min är uppdaterad. Okänt när och hur)
Men det kan ju finnas ex kvar med orginalet.

Men, inget är ofelbart, och nu är bilarna så gamla så luckan kan vara öppnad några gånger och kanske tätningen dålig av det....

Därför, kan det vara klokt att inte huvudlöst vräka vatten över vindrutan på förarsidan i onödan, och ha god koll på vattenavrinningen från torkardiket.
Oavsett årsmodell och lucka uppdaterad eller ej.
Dom SKA tåla det, men.....
av Martinell82
vjohnj skrev: lör 15 aug 2020, 21:30
Martinell82 skrev:Tänkte uppdatera lite här då problemet är löst. Utifall nån får samma bekymmer. Det var cem som hade sagt upp sig. Så det blev en ny så va problemet borta 👍
Jag bytte själv. Med ny cem och programmering 2000:-
av Martinell82
MickeM skrev: sön 16 aug 2020, 09:07 Ang vattenskadad CEM.
Det var första 2005'orna som fick en undermålig lucka för CEM i torkardiket, enl en bekant med insyn. Man tog tidigt fram en bättre modifierad, eftersom detta hände under garantitiden.
Dom flesta byttes ut, några på Goodwill.
(Min är uppdaterad. Okänt när och hur)
Men det kan ju finnas ex kvar med orginalet.

Men, inget är ofelbart, och nu är bilarna så gamla så luckan kan vara öppnad några gånger och kanske tätningen dålig av det....

Därför, kan det vara klokt att inte huvudlöst vräka vatten över vindrutan på förarsidan i onödan, och ha god koll på vattenavrinningen från torkardiket.
Oavsett årsmodell och lucka uppdaterad eller ej.
Dom SKA tåla det, men.....
Min va inte fuktskadad. Det va en bränd bana på kretskortet. 😊 Men har läst att det varit bekymmer med fukt.
av ThomasNygards
Martinell82 skrev:
vjohnj skrev: lör 15 aug 2020, 21:30
Martinell82 skrev:Tänkte uppdatera lite här då problemet är löst. Utifall nån får samma bekymmer. Det var cem som hade sagt upp sig. Så det blev en ny så va problemet borta Bild
Jag bytte själv. Med ny cem och programmering 2000:-
Bild Bra att du följde upp!
Här kommer en liten film om hur man byter om nån är intresserad!
Insug b6254

Jag tror det är motorolja som kommer genom ve[…]

XC60 MY27

Ja, vi norrmän kommer nog att gå p&arin[…]

Det finns ett ställe till där jag inte l[…]

Vredet ska låsas automatiskt när du try[…]