Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av m2c
ÖIVIN skrev:Nu har jag gjort rent behållaren och mycket riktigt så fanns det en massa svarta partiklar i filtret. Jag pumpade ut oljan och fyllde på ny olja men det blev ingen skillnad, tungstyrd vid låga varv och vinande ljud. Finns det något annat man bör kolla innan man konstaterat fel på servopumpen? Är det någon som bytt servopump? Är det svårt,trångt. Finns lite filmer på byte på den äldre modellen men inte så mycket på den modell jag har.
Jag gjorde samma procedur som dig. Rengjorde filtret och behållaren. Ingen skillnad. Pumpen finns för under 2000 på ebay och trodo.se så det blir väl nästa steg att pröva.
av ÖIVIN
Hoppas det fungerar för dig m2c. Hör gärna av dig med resultatet. Kolla även tråden andysson skrev. Den var intressant att läsa. För mig blir det ingen skillnad i vinandet när jag svänger. Hur var det för dig, hör du skillnad när du svänger? Jag hör av mig om hur det går för mig. Lycka till.
av m2c
Det som är konstigt för min del är att den dels inte viner mer när jag svänger utan den låter konstigt på tomgång.
Dels att den är helt kraftlös i servon på tomgång, men fungerar som vanligt över 12-1500 varv. Märks rätt tydligt när jag kör igenom rondell eller något och släpper gasen då går det helt plötsligt jättetrögt. Så nån ventil som inte hänger med riktigt låter väl inte otroligt. Har dock lite mer prioriterade grejjer att fixa nu på hösten, så det får nog gå såhär ett tag. Bilen har varit så sen jag köpte den i vintras, så den går nog ett tag till hoppas jag :)
av ÖIVIN
Jag har kommit så långt att jag kan släppa på den yttre remmen från servopumpen men på min bil finns även en till rem på ett inre hjul. Denna går till ac-kompresson. Hur får man av denna rem? Ser ingen remspännare där. Ska se om jag får in en bild också.
av m2c
Skär av den och sätt dit en ny när du ändå håller på. Går någon av remmarna av så riskerar du kamremsras.
Har läst på andra ställen att AC remmen är riktigt jobbig att sätta dit. Passa på att kolla frihjulet till generatorn och ev byt spännrulle till multiremmen också.
av ÖIVIN
Tack för alla tips! En liten fundering bara. Om jag tar av den första remmen som driver servopump o generator och startar bilen, vad händerdå mer än att den indikerar laddfel och att servon slutar fungera. Tänkte lokalisera det vinande ljudet på så sätt. Törs man göra så?
av ÖIVIN
Tog ikväll bort multiremmen och körde motorn. Blev tydligen mondre vinande ljud då så troligen är det
pumpen som låter. Multiremmen var väldigt lätt att ta bort.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]