Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sectoidzor
Hej, skapade en användare på forumet nu bara för att jag går bet och behöver er expertis.

Lågt oljetryck på bilen så bestämde mig för att riva tråget och rengöra det och silen. Har fått loss alla bultar runtom men det går in ett rör uppifrån ca en decimeter från filtret in i tråget. Sitter stumt som berget och förhindrar att tråget kan falla rakt ner. Vad är det för nåt och hur får jag lättast bort det?

Bifogar bild som bilaga.
Bilagor
IMG_20200814_094736.jpg
IMG_20200814_094736.jpg (279.17 KiB) Visad 1789 gånger
Det är väl röret till oljestickan du har på bilden. Dra ur stickan och lossa det från insuget så kan du lirka ur det.
Sedan kommer du att märka att det är lite knixigt att få bort tråget p.g.a. röret från silen. Man måste hitta rätt sätt att vinkla det och flytta det lite i sidled. När du ska sätta tillbaka det sedan så kan jag rekommendera att du övar några gånger innan du applicerar den flytande packningen.
Storfot skrev: fre 14 aug 2020, 10:33 Det är väl röret till oljestickan du har på bilden. Dra ur stickan och lossa det från insuget så kan du lirka ur det.
Sedan kommer du att märka att det är lite knixigt att få bort tråget p.g.a. röret från silen. Man måste hitta rätt sätt att vinkla det och flytta det lite i sidled. När du ska sätta tillbaka det sedan så kan jag rekommendera att du övar några gånger innan du applicerar den flytande packningen.
Fick loss tråg och rengjort. Tack för tipsen. Problemet kvarstår dock. Vet du var oljetrycksgivaren sitter på denna motor och hur man komma åt den?
Har du bytt o- ringarna som sitter mellan tråg och blocket? Det är viktigt att göra. Är bilen dåligt servad med ett oljefilter som skulle bytts för länge sedan? Det kan också göra att oljetrycket blir för lågt. Så var det på min xc70 -04. Det var en liten
" midja" på det. Det var lite ihopsuget. Efter att jag bytt filter, tagit ner tråg och bytt oljepickupen, o- ringar, rengjort vevhusventilation så är problemet med lågt oljetryck borta. I mitt fall hade det förmodligen räckt med att byta olja och oljefilter.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Insug b6254

Jag tror det är motorolja som kommer genom ve[…]

XC60 MY27

Ja, vi norrmän kommer nog att gå p&arin[…]

Det finns ett ställe till där jag inte l[…]

Vredet ska låsas automatiskt när du try[…]