Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V7003
Hej!
Nu har jag hittat en intressant funktion i min MY11 D3 Summum aut.
När jag trycker på knappen som väljer vilken (sida) backspegeln skall justeras lite, så råkade jag trycka knappen lite längre än vanligt. Då ställdes den aktuella backspegel neråt så jag såg mycket bättre strax utanför och nästan bakom bilen. När jag släppte knappen så fortsatte motorn i spegeln att justera sikten optimalt för backning och sen stannade i denna positition en stund. Sen återgick automatiskt till den förinställda. Det samma händer med den andra spegeln, men inte samtidigt och inte automatiskt.
Min fråga är alltså: Iom denna funktion verkar finnas, går det att "säga till bilen" på något sätt att när jag lägger in backen så skall speglarna justeras för backning? Ljudet dämpas jo när backen läggs i.
Om det skulle kunna "programmeras in" kan någon hjälpa mig med det? Jag bor en bit utanför Kristianstad, men kan köra en bit till för att få denna funktionen fungera.
Stort tack! Mvh Laszlo
Manualen säger inget om detta så antar att det inte finns, till MY11 i alla fall

Om du inte sett det så bilens manual, finns i tryckt form, online och som app
https://az685612.vo.msecnd.net/pdfs/f91 ... p10989.pdf
Registret säger - Backspeglar - Elektriskt infällbara sid: 89 - Vinkling av backspegel vid parkering. Där säger de inget om detta. Blir väl rätt drygt att den ändras när man ska backa på andra platser dock?
I en 2012:a ställer man in om det alltid ska vinklas ner vid backning i menysystemet. Det går att välja per sida. Om man väljer att inte ha den funktionen till, som jag gjort (XC70 har mycket större speglar, så det behövs inte), så kan man ändå tillfälligt aktivera funktionen genom att trycka på spegelvalknappen när backen är i.

Men 2012 har ju ett annat menysystem.
Av ren nyfikenhet tittade jag i bruksanvisningen för en 2011, för att se om funktionen möjligen är mer begränsad i en sådan, jämfört med min 2012.
I bruksanvisingen står ju precis hur det fungerar i en 2011.
Den funktionen finns väl bara på bilar med elstolar och elektriskt infällbara speglar?
Min -11 med manuella stolar har inte den funktionen.
standardgbg skrev: lör 15 aug 2020, 18:35 Samma här på en -13 med manuella stolar. Tydligen så behöver man inte se kanten om man inte har elstolar :bored:
Jo. Men de ger inte bort utrustning :)

Har man el-stol förare MY12 och nyare går det
av KalleJ
Den funktionen har jag på min MY10 med elinfällbara och el samt minne på förarplatsen.

Problemet är väl snarare att, även om man har funktionen så går backspegeln ner och in nästan hela vägen. Så man ser inte ett SKIT endå, om man inte är 165 och sitter precis som Volvo tror/vill att man ska sitta. Tur man inte har stora fälgar.

Bättre på Saab från -02 och framåt med elstol och minne. Där ställer man inte hur båda speglarna ska stå vid backning med varje förarprofil på stolen, så går dem dit man vill när man lägger i backen. Volvo är fan inte premium. :sick:

Sen kan vi ju prata om elektriska handbromsen som inte går ur före man gasar en jävla massa i Driveläget så hela bakdelen niger ihop. Den får man allt sköta manuellt endå :oops:
Den är ju perfekt placerad om man är lite längre eller har korta armar :devil:
Att det bara går om man har elstol är förstås för att minnesenheten, som behövs för att spegeln ska hitta ner och sen hitta hem, är samma som används till stolen.
Jag håller med om att man borde själv kunna ställa in hur långt ner spegeln ska gå. Nu använder jag inte funktionen för den går för långt ner.
Däremot släpper min parkeringsbroms vid minsta lilla gasande.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]