Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tycker det låter sjukt tidigt. Våran xc70 My-13 har rullat 14000 mil och halva klossarna kvar och fina skivor. Behövde inte byta på länge var mekens svar. Min förra xc70 My 16 rullade 9000 utan problem innan jag bytte mot en V90 CC. Får se hur det går då....
På min V60 var bromsarna bak slut vid 7000 mil.
Fram var det några tusen mil till att slita på...
Bytte dock till ATE Ceramic runt om, verkar hålla bra nu vid 11700 mil.
MatsPersson skrev: ons 12 aug 2020, 09:52 Hej! Kollar på en beggad XC60 2018. Säljaren säger att efter service nr 2, efter ca 4000 mil, fick han order från verkstan att han behövde byta bromsklossarna bak innan service nr 3 (han valde att göra det direkt).
Är inte detta onormalt tidigt? Vad tyder det på? Är det nåt annat i bilen som kan slitits av sådan körning?
Tacksam för råd.
Jag har bytt bak 2gg på 7000mil och en gång fram på min xc60 , första gången byttes det bak på 4800mil ca, sedan var de slut efter ca 2200mil igen.
Beror ju mycket på körstil, ligger du och pendlar 500mil i veckan slits de ju noll och ingenting, ligger du och stadskör 10mil om dagen slits de ju enormt av alla gasa. bromsa, gasa, bromsa, gasa, bromsa. Jag kör bara småkörningar dagligen året runt, sedan kör jag rätt hårt ochså, mycket gaaaasaaaaa, brooooomsa
Volvordesign89 skrev:Är det inte också så att när man har regnsensorn aktiverad så ligger även bromsarna an en aning för att få bort fukten från skivorna? Sen hur länge de ligger an låter jag vara osagt. Har för mig att jag läst det här eller om det var min PST som förklarade det för mig, kommer inte ihåg men jag har läst/hört talas om det i vilket fall. Dock förklarar det en del att man får byta lite tidigare då man numera kan spara så att regnsensorn är aktiverad även efter man stängt av/på bilen vilket gör att regnsensorn mer eller mindre är aktiv hela tiden.
Audi hade det så i början, de klämde till bromsarna då och då när regnsensorn var aktiverad. Oavsett väder! Kunde gå lång tid mellan regnväder men eftersom sensorn var aktiverad så bromsades det. Slet ut bromsar i förtid direkt. Det ändrades såklart efter ett tag...

Att bakbromsarna byts ut tidigt på SPA beror på som redan nämnts på mycket körning med aktiv farthållare. Den bromsar med bakhjulen för att inte bilen ska niga och gunga, hade inte varit så trevligt att åka annars. Givietvis används frambromsarna vid behov.
Jag brukar åka med de längre avstånden (3-5) i inställningen, då blir det inte så ryckigt. Känns som bilen tullar lite på avståndet (iom att det finns marginal) för att kunna reglera farten mjukare. Har man kortaste avståndet tycker jag det blir för ryckigt. Mina belägg behöver bytas vid 6500mil. Hade säkert kommit tidigare om jag åkt med kortare avstånd.
På min gammla XC60 gick klossarna vid ca 4000mil tror jag. Körde alltid med Adaptiv fart hållare, det är nog spöken bakom kortare liv.
Skönt med farthållare, men det blir några kr dyrare.

Kör man utan den lär det hålla mycket längre.
Trots allt finns det en uppsida med att bromsarna bak används frekvent även om det kostar nya belägg. När beläggen bak håller 10'+ mil kan det hända att oken beckar ihop och måste bytas samtidigt med beläggen.

Du kan vrida lite gran och dra samtidigt, misst&[…]

Vilket pill, då har du att göra. :-) […]

Hjälp! Får felkod P030300 med den enkla[…]

Powershit lådan, läs på förs[…]