Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pingo
Hejsan
Jag har en B23A motor som jag renoverat och konverterat med K jetronic och nya saker(topp,spridare,pump,mm.)
Men jag får inte min tändning rätt,fördelaren sitter på sidan fram och har hallgivare och tändmodul.
Motorn har nollats vid montering av kamrem men jag får inte tändningen rätt (hon skjuter) när jag vevar henne.
Fördelaren har ingen märkning för rotorn heller.
Är det något av komponenterna(topp eller kammen) som inte stämmer överens vevens märkning.
Har provat att sätta fördelaren i olika lägen.
Tändföljden är kollad.
Tacksam för tips.
av Rådlös
Bara som en första kontrollfråga. Har du valt rätt nollpunkt på vevaxeln? Den kommer i Övre Dödläge två gånger på ett motorvarv. Kamaxeln gör bara ett varv åt gången.
av Amarace
Du behöver inget märke i fördelaren, du ser när rotorn pekar mot där ettans tändkabel sitter, det är nog bra för att han ska starta. Och som Rådlös skrev, att vevaxeln står på noll då och kammen mot märkningen (nockarna på ettans cylinder pekar upp som ett v)
av Pingo
Frrla skrev: ons 12 aug 2020, 21:35 kammen står säkert fel. haft samma problem när jag monterade 230a topp på en b23a
Ok,frågan är då.....ska jag ställa kammen tidigare gentemot vevens märkning.
av Pingo
Rådlös skrev: ons 12 aug 2020, 21:40 Bara som en första kontrollfråga. Har du valt rätt nollpunkt på vevaxeln? Den kommer i Övre Dödläge två gånger på ett motorvarv. Kamaxeln gör bara ett varv åt gången.
När jag kollar ner på kammen så ser jag att nockarna ligger med lägsta punkten mot ventilerna.Så det blir rätt varv.
Användarvisningsbild
av lennarte
Pingo skrev:När jag kollar ner på kammen så ser jag att nockarna ligger med lägsta punkten mot ventilerna.Så det blir rätt varv
Du menar att nockarna pekar snett uppåt som "Amarace" skrev nockarna på ettans cylinder pekar upp som ett v
alltså i "ventiljusteringsläge". Har du kollat att "pinnen" mellan kamdrev och kamaxel är hel? Den kan "gå av", och då vet man inte hur kampen står. Sedan som en säkerhetsåtgärd, kolla med ett snöre eller stål linjal att det är som på bilden
images.png
images.png (5.08 KiB) Visad 3889 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
En fråga, vad ska du ha bilen till.? Den lär aldrig gå igenom besiktningen om det inte satt K-Jetronic när bilen var ny. Det är så ordnat att du måste ha en motor med katalysator om bilen går under 1976 års avgasreningslag. Alltså, byter du motor i en bil av årsmodell - 76 till - 88 måste du ta en exakt likadan motor som satt i, eller en motor från - 89 och uppåt. Är bilen av - 75 års modell eller äldre kan du glömma det jag skrivit.
av Pingo
lennarte skrev: tor 13 aug 2020, 10:07 En fråga, vad ska du ha bilen till.? Den lär aldrig gå igenom besiktningen om det inte satt K-Jetronic när bilen var ny. Det är så ordnat att du måste ha en motor med katalysator om bilen går under 1976 års avgasreningslag. Alltså, byter du motor i en bil av årsmodell - 76 till - 88 måste du ta en exakt likadan motor som satt i, eller en motor från - 89 och uppåt. Är bilen av - 75 års modell eller äldre kan du glömma det jag skrivit.
Motorn sitter i en 80 veteran buss. Den är typad och reggad med volvo motor.
Inget ljud hörs

Ja, funkar garanterat efter omstart.

..Kollade haynes boken men blev inget klokare...[…]

Vet inte riktigt vad jag ska testa Ta bort shims[…]

Spelar ingen roll om du köper ett beg spj&aum[…]